05 November 2009

ape da ko neh..adoi..

11:37 PM

pes2 aku nk gelak dulu..hahahaha..aku pk blik klaka lak ngn satuh pristiwe yg bru2 neh terjadi kat aku..xde la nk cite pnjang2 juz nk share je..so mcm bese la dlm blog aku xde name sape2 yg aku nk cite..juz org yg trase je taw kot klu bace cite yg mnglikan ati aku neh..ade la sorg mamat neh kunun nk mnyamar la mset aku..pehtu leh lak ajak aku ber'ong bak' ngn dia..haha..adekah dia rase tergugat??


ilek la bro..this is free country bro..kite bebas nk berkwan ngn sape2..knp ko mcm nk kntrol je..agpom aku xde pape niat pom nk kaco hdop ko bro..semua org aku lyn..cume stiap pe yg kite buat tuh btol niatnye..nape la agak snsitip pkran ko.haha.jgn la malukan kaum sndri beb..aku xsngka la zaman moden neh ade org yg berprangai mcm ko..bro..klu ade,ade la..klu xde nk bt cane an..aku penah merase dulu pe yg ko rase..cume ko pndai xpndai je nk handle..xde la smpai nk ajak ber'ong bak' beb..aku xtaw la umur ko bape. tlg la jgn bt pangai bdak2..xsemestinye pe yg ko ade skang akn kekal bro.. aku xde niat nk blame ko..aku juz nk ajak ko berpikir je..haha..tp aku bukannye perfect pom..so aku rase xperlu la ko nk bngga an sgt ngn kwasan yg ko dduk tuh..n xperlu la ko tinggi an kpale ko tuh..last2 jatoh gak bro..haha..aku knal ko pom x..n ko pom xknal aku..haha..bro..aku cdangkan ko pk blik pe yg yg xkene ngn diri ko smpi bnde neh terjd..aku rase klu ko xbuat taik ngn dia mebi ko xkn rase tergugat bro..aku penah merase gak bro mcm ko..tp aku pk2 blek mmg sala aku..dri sndri yg sala beb..so aku time je la blasan..k bro..aku hrap ko phm..

*ko kuat??ade yg lg kuat dr ko..
*ko besar??ade yg lg besar dr ko..
=yg pastinye bkn aku....

27 October 2009

fulan berkata.....

2:21 AM

fulan melangkah pegi meninggalkan memori yg byk brmkna dlm hdopnye.. memori2 itu la yg byk mngajar fulan mngenal erti hdop yg sbnar.. sblom neh fulan terlalu leka dgn hdopnye.. trlalu pntingkan khidupan smasenye dr mase dpannye.. ternyata mkin lama fulan leka mkin sempit la pintu mase dpannye.. fulan asyik dgn aktiviti yg kdg2 tdak mmberi faedah pom pdnye. tmbahan pula fulan mmpunyai rmai kwn2. lg byk la aktiviti fulan..pd mulanye fulan mmpunyai kerjaya yg bleh dkatakan kkuh gak la.. strusnye fulan lupe akan tnggongjwabnye.. mkin lama fulan mnjadi tamak.. tdak ckop dgn byaran yg dterime fulan bertukar ke krjaya yg len.. fulan amat berpuas ati dgn krjaya barunye.. pd mase itu fulan mempunyai misi.. demi kwn2 fulan,fulan brkeje kras utk mnjayakan misi fulan.. smpai misi fulan terlaksana,fulan tros leke dgn pelbagai hiasan dunie.. trlalu byk hiasan fulan dan pd waktu itu fulan tdak mmpunyai ape2 prasaan pom kcuali ingin enjoy dgn khidupannye.. mkin lama fulan mnjadi malas utk bekeje dek kerana sbok mlayan hiasan dunie. fulan slalu mmberikan pelbagai alasan kpd pengurus tmpat kejenye kerna sudah byk hari fulan tdak hadir bekeje.. pd wktu itu fulan mnyedari ssuatu n fulan mngambil kputusan tok mninggalkan perhiasan dunienye satu persatu.. dan fulan hanya membiarkan satu prhiasan saje untoknye dgn hrapan prhiasan itu dpat mnyerikan hdop fulan yg kabur2.. fulan mneroskan hdopnye dgn hrapan hdopnye akan berubah.. tp lama klamaan blasan perlakuan fulan sblom ini tlah pom tuhan trunkan satuh persatu.. mule2 fulan hilang krjayanye.. satuh prsatu hrta2 fulan ditarikNye.. dhilangkanNye.. shingga fulan khilangan sgalanye2. kmudian baru fulan tunduk mnyesal.. mase itu sesalnye fulan tdaklah bergune ag.. sgala ape yg trjd tdak la dpat di undur semula.. fulan redha dgn blasan yg mnimpa.. dgn ape yg terjadi fulan mngambilnye sbgai pngajaran. stelah fulan melangkah pegi dr memori2 itu.. fulan mmulakan khidopan brunye di tmpat asalnye.. fulan bersyukur kerna dgn blasan yg mnimpa skurg2nye fulan msih bernafas.. fulan bhgia dgn hdopnye skang.. cume kdg2 fulan tdak dpat mnipu drinye sndri.. fulan mngadu amat rndu pada dtik2 gmbiranye dlu wlupom hnya lakonan d dunie.. fulan tdak lg mmandang perhiasan dunie yg byk mlalaikan prjalanan hdop fulan.. fulan hnya mnumpukan pd kerjayanya.. nmun di dlm sunyi fulan berkata "kau msih d atiku"...........

*kisah benar ini ade kene mngene ngan fulan n ssiapa yg mngenali fulan.

02 October 2009

saje2 ilank buhsan..

9:00 PM

xbyk pom aku nk cite.. juz nk syer je aktiviti aku tym buhsan.. haha.. kdg2 hdop neh pnoh ngn buhsan.. so aku pom mngambil kputusan kuar mayap.. skurg2nye ilank gak buhsan aku.. aku mayap la g PETROSAINS kat klcc.. haha.. klaka gak tym aku bt kputusan nk pusing2 dlm tuh.. ntah cane ntah dtg idea nk g sana.. aku pom baya rm12 tok tiket.. kat signbod tuleh dewasa rm12.. dewasa kah aku?? haha.. bayo je le.. besh gak la pusing2 kat dlm tuh.. mcm2 aku dpat taw bnde yg xpena aku taw pom.. gile fail sains kot aku.. haha... ade gak prasaan jakun aku dlm tuh.. haha.. glak je bdak2 dlm tuh tgk pangai aku.. lantak la.. yg pnting aku hepi.. k.. sperti yg aku ckp mule2 td.. xbyk aku nk cite.. hehe.. neh kat bwah ade la ckit2 pix yg aku snap.. enjoy..

zaman dinosour

menolong di plantar..


inilah engineer F1 sebenarnye..


ngah mngkaji..

19 September 2009

selamat hari raya aidilfitri

4:19 AM

disini aku ingin mnyusun spuloh jari tgn n spuloh jari kaki nk mntak maap la pd semua..
semua yg mngenali n juge tdak mngenali.. ssungguhnye kite sesame sedare islam..
klu de trkasar bhse tuh maapkan la aku.. mlotku tdaklah smpurne..
klu de sumtink yg aku bt sala tuh maapkan la aku.. aku tdak bleh larik dr ksilapan..
klu de mata aku yg aku pndang sala tuh maapkan la aku.. mataku sungguh nakal.. hehe..
klu de tinge ku mndgr ssuatu yg brok ttngmu tuh maapkan la aku.. tingeku hanya mndgr..
klu de kaki ku mmbuat ssuatu yg ko xske tuh maapkan la aku.. kakiku hnya mnurut printah..
klu de otak ku mmbuat kputusan yg ko xkse tuh maapkan la aku.. otakku mngikut kehendak..
klu de kehendak ku yg ko xmnat tuh maapkan la aku.. kehendakku bukan kehendakmu..
klu de driku mngacau hidupmu tuh maapkan la aku.. driku hnya mngikut prasaan..
klu de prasaan ku mnganggu dirimu tuh maapkan la aku.. aku pom ade prasaan gak..
klu de sala aku padamu tuh aku mntak maap sgt2.. aku hnyalah insan bese..

dan

aku ucapkan selamat hari raye aidilfitri.. maaf zahir dan batin...

-pd yg mngenali jmpot2 la dtg raye kat umah.. hehe..

tadi.. jumaat.. aku tewas.

3:52 AM

dlm pkol 10 lebiy pg td aku terjaga dr tidur krn trdengar bunyi mset hp aku.. kire kuat gak la bunyi hp aku an.. brani tol kjotkan aku tido.. aku pom belek la hp aku.. n bace mset tuh.. mset tuh d antar oleh ssorg yg aku pling knali dlm hidop aku..

org itu : jd ke pegi masjid india ari ni?
aku : jd.. ***** tnggu kat masjid india japg..

ade ape dgn msjid india? haha.. pakaian hari raya ku berada di sana.. so aku nk pegi ameknye di sana.. knp org itu mesti ade kat sana? kerna org itu sudah lama tdak aku jumpai.. hnya berbalas mset n pngilan tepon je.. xlama pas tuh.. org itu kol aku..

org itu : songkok raya adik dah ade?
aku : xtahu.. (smbil mmberikan hp pd adik aku)

aku xtaw ape yg diborakkan org itu dgn adik aku smpi org itu soh aku bawak adik aku skali.. tp yg pastinye msti ade kene mngene dgn songkok adik aku.. aku n adik aku pom segere bersiap utk pegi ke masjid india.. da siap.. haha.. aku n adik aku tros la brtulak ke masjid india dgn mnaiki ulat gonggok.. kami berhenti di stesen masjid jamek.. masjid jamek ngn masjid india tuh dkat2 je.. smasa kami mnapak ke masjid india hp aku pom berbunyi n skrin mnunjukkan '1 new message'.. aku pom bace la mset tuh.. n mset tuh tertulis begini..

org itu : **** tnggu kat dlm wisma yakin.

hehe.. aku tersnyum je bace mset tuh.. wisma yakin tuh la pot org itu stiap ari jmaat.. sbb org itu semayang jmaat kat masjid india.. stibenye kami di wisma yakin.. aku trnmpak klibat org itu berjalan ke arah aku.. lalu mnegurku.. stelah aku renung wjah org itu.. hati aku tersntap.. hiba.. prasaan rindu pd org itu yg kuat.. aku mnahan sebak di hatiku.. dlm hatiku aku berbisik "aku lelaki.. aku msti kuat"..
lalu kami bertiga berjalan la menuju ke kdai2 yg ade di masjid india itu.. kerna org itu ingin membeli klengkapan prayaan kami.. kbyakannye kdai menjual pkaian.. setibanya kami di sebuah kedai yg mnjual songkok.. org itu pom berhenti dan mengambil beberape jnis songkok dan dipakaikan pd adik aku.. lama jugak untuk mencari songkok adik aku. bermacam2 jenis songkok yg dicubanya.. akhirnya dpat sjenis songkok yg ssuai dgn kpalanye.. lalu org itu pom membayar harga songkok itu kpd penjual songkok itu sambil berkata pdku..

org itu : ko nk songkok x?
aku : xnk la..

lalu kami pom bredar dari kdai itu dan menuju ke kdai yg sterusnye.. kdai sterusnye ialah kdai pkaian hari raya aku.. pkaian hari raya aku disponsor oleh org itu.. aku pom mngambil pakaian itu..
dalam pada itu jam menunjukkan pukul 1 lebiy.. kami pom berhenti berjalan2 n tunaikan kewajiban semayang jumaat di masjid india tu. selesai semayang jumaat.. kami bertiga teruskan matlamat untuk mencari kelengkapan hari raya kami.. aku de brhajat nk beli satuh brg tuh.. kami pom carik la brg tuh smpi jumpe.. agak sosa lah nk carik brg tuh. puas kami teroka kdai2 yg ade kat masjid india itu.. akhirnya kami jumpe satuh kdai yg mmpunyai brg tuh.. ade gak brg yg aku cari tuh.. tp.. prust gak la pastuh sbb size brg tuh xssuai dgn size kpala ku.. terlalu kecik untuk kpala ku. sediynye aku.. tp xpe la.. aku nk bt cane.. akn dtg ade la kowt.. tp mebi org itu prasan yg hjat ku xsmpai utk memiliki brg tuh,org itu pom brkata pdku..

org itu : xpe la.. beli kopiah je la..
aku : ok.. (sbg pnganti.. haha)

kami pom pegi ke kdai sbelah sbb dlm kdai tuh ade jual kopiah.. dlm sebok aku mmilih kopiah aku.. org itu membeli sebuah jubah berwarna putih utk adik aku.. haha.. adik aku lak yg lebiy2..
n aku pom bli la satu kopiah itam kat ctuh.. bile brgrak kluar dr kdai tuh org itu berkata kpdku..

org itu : nk beli ape lg?
aku : xde pape da.. cukup la nih..
org itu : klu mcm tuh **** blik opis dulu la.. **** ade kije lg kat opis..
aku : ok la.. jom la blik..

kami pom beredar la dri masjid india tuh n mnuju ke ulat gonggok.. kami mnaiki satuh ulat gonggok tapi org itu akn berhenti di stesen klcc n aku n adik aku aku berhenti di stesen wangsa maju.. stibanya kami d dlm ulat gonggok tuh tibe2 prasaan aku brubah sayu.. bile aku mmandang wjah org itu tibe2 hatiku mnangis.. aku pom mngalih pndanganku.. aku xnk org itu bca riak wjahku n prasaanku yg slama ini org itu mnganggap aku sorg lelaki yg amat kuat atau dlm kata len egoku yg terlalu kuat.. hatiku mnjd sayu lagi ketika tringat knangan manis 22 tahun brsama org itu.. aku mngharapkan mase akan berhenti untuk aku bersama org itu dengan lebih lama lagi..n aku pling mnharapkan org itu turun di stesen wangsa maju bersama kami.. namun mungkin harapan aku belum diterima Dia.. bila tiba di stesen klcc aku tdak lagi dpat mnahan sayu,hiba d hatiku lalu mnitislah airmata sorg lelaki ini yg dahulunye aku prnah dktakan sorg lelaki yg ego.. nmun hari ini semua itu hnyalah kata2.. di dpan org itu aku tewas.. org itu mngucapkan slamat tinggal pd kami.. aku menunduk lalu bersalaman dgn org itu.. aku tdak mahu org itu nmpak riak wajahku. aku juga tdak mahu org itu sediy ktika mninggalkan kami yg jrg berjumpenye wlupom pd stu ktika dulu kamilah org yg pling rpat dgn org itu.. aku phm prasaannye.. krn aku juga seorg lelaki sperti org itu.. aku cuma mahu org itu epi dgn kputusan yg org itu buat.. aku mahu org itu bahgia dgn hdup yg org itu itu plih.. org itu pom mlngkah keluar n aku n adik aku mneruskan prjalanan pulang.. d dlm perjalanan pulang.. aku msih tdak dpt hentikan prasaan sediyku.. sehinggakan ade sorg hambe Allah menegurku..

Hambe Allah : dik.. adik ok? ade masalah yg pakcik leh tolong??
aku : xde pape pkcik.. sy ok je.. time kasih pkcik..

aku terharu dgn sfat amek brat hambe Allah yg aku xknal itu.. aku mlyan kesayuan atiku sehingga tibe di stesen wangsa maju.. aku dan adik aku pom trun di stesen tuh n tros pulang ke rumah... hatiku rede sedikit demi sedkit.. setibanya aku di rumah.. aku trigt ssuatu iaitu aku terlupa ucapkan time kasih kpd org itu kerna sudi meluangkan mase sdikit bersama aku n adik aku.. aku tros mnghantar mset kpd org itu..

aku : time kasih ****..
org itu : sama2.. tgk-tgkkan mak kau n jga adik2 kau tuh..

aku trsnyum mmbca mset org itu.. tp dlm hatiku hanya Dia yg tahu ape yg aku rasakan.. kerna Dia maha mengetahui.. n hari ini hari yg akn aku igt smpi bile2 n mnjd sjrah dlm hdupku.. aku akui egoku tewas d dpan org itu.. n dlm hati aku tdak penah sekali2 aku membenci org itu wlupom org itu tlah mmbuat kputusan yg bukan kemahuanku ddunia ini.. tadi.. jumaat.. aku tewas.......

-aku ttap sygkan org itu wlupom ramai yg mnyalahkannya n mmbencinye..
-slamat ari raye ****...

17 September 2009

kek MMM???

11:58 AM

name kek ini ialah kek masam-masam manis(MMM).. mak aku yg bt act.. xslap aku dia kene siapkan 7 kek MMM neh ari ni sbb customer dia nk dtg amek mlm neh kat uma aku.. kek MMM neh pd pndangan aku yg jrang masok dapo mmg sosa nk buat.. haha.. masok dapo pom msak air ngn megi yg aku taw.. tp mebi snang bg kaum2 prempuan yg da bese dgn dunie kdapuran.. mebi ade yg dah pena dgr psal kek MMM neh.. yg penah mrase tuh tau la mcmne rasenye.. pd aku kek MMM neh mmg besh.. slalu gak aku request kat mak aku soh buat.. haha.. buli mak aku.. yeye.. rase dia masam2 n manis2.. aku pom xtaw nk cite cane.. haha..


antara bahan2 nye.. mak aku resia... tunjuk gamba je.. hehe..


neh lah yg buat masam2 tuh.. besh.. huhu..


so alang2 tuh leh aku promote skali.. pade sape2 yg berminat leh la oder kek MMM nih.. mak aku jual kek MMM nih ngn harga rm35 je.. murah x?? hakhak.. n ade dua jenis bentuk.. terpulang pada customer samada mahukan bentuk petak ataupun bulat.. harga tetap sama.. hehe..


*klu de yg nk oder tuh sile lah emel kpd gdadbrox@yahoo.com

dia??

1:43 AM

bile masenye tok aku mncari dia?? prlu ke dia?? dulu aku ade dia.. n skang pom aku ade dia.. tp dia yg len2.. haha.. mcm ne tuh.. dia yg brubah2.. bese la.. zaman pom brubah.. knp eh aku kene ade dia?? ntah la.. aku rase mebi dia akn pnohkan idup aku yg kusung neh kowt.. tp pnoh ke idup aku stelah ade dia?? kdg2 tuh ade dia yg mnyemakkan aku.. kdg2 tuh ade dia yg talam due muke.. kdg2 tuh ade dia yg mcm xde je dlm idop aku.. ermm.. dia yg mne lah yg Dia akn bg kat aku neh.. aku pom xtaw.. hnye Dia je maha mngetahui.. ade jugak yg aku brsalah pd dia. bukan pe.. tym tuh mebi aku rse xleh nk go ngn dia.. atau dia blom memahami ati aku.. so, maafkan aku.. aku xske dia yg mngongkong aku.. n aku xmnat klu dia kaco tym aku tgh tido. tido is my pes feveret.. kdg2 ade dia yg aku anggap bese2 je tp dia push aku tok bg prhatian kat dia.. ilek la dia.. ade ramai ag boy kat luar tuh slain aku.. bukan de pape pom kat aku neh.. nway sory pd dia. aku xbrmaksud pom n xde niat aku nk bt dia mcm tuh.. cume ati blom redi tok dia.. kite berkawan la dulu ye.. mebi skang neh aku xprlukan dia.. sbb aku epi ngn life aku skang.. xde komitmen ngn dia.. tp kdg2 tuh aku trase aku prlukan dia.. aduh.. mcm ne ati aku neh.. ape yg aku nk neh.. ermm.. xpe la.. mebi prasaan je kot. ade dia yg aku igt smpi bile2.. dia yg tlah mrubah ati aku dulu.. wlupom dia tlah mlukai nye blek..haha.. pe la dia neh.. da amek ati aku pastuh buang alek.. haha.. aku insan buangan.. mak!!!!... uwekk.... tolong angah mak.. huhu.. ade gak dia yg aku knal pastuh gaib je.. mne pegi ntah.. xpe la. aku hrap dia bahgia ngn life dia.. ade gak dulu dia yg hnya tok mnggunakan aku.. haha.. aku trtipu rupenye.. pdan muke aku.. haha.. aku cume prlukan dia yg memahami.. juz dia yg jujur.. yg len2 tuh lantak pada dia tuh.. asalkan dia tau pe yg dia bt.. tp pyah gak nk cari dia zman skang neh. aku blom jupe ag dia yg btol2 memahami aku.. ade dia tuh pes2 je phm kat aku.. pastuh lama2 len lak yg jadik.. haha. dunie2.. skang neh maleh la aku nk pk kan pasal dia.. biar la dulu.. aku nk pk psal dri aku dlu.. krjaya aku.. masa dpan aku.. dia2 tuh spuloh taon ag bru aku pk.. haha.. klu aku mmpu.. hehe.. tp mne la taw an kowt2 dlm sebok aku mmikirkan psal aku pastuh ade dia yg dtg.. n dia dpat mmbuka pntu ati aku neh.. aku trime je.. kerna jodo n prtemuan tuh d tgn Dia.. bukan d tgn bapak... haha.. thanks pd dia2 yg sudi mngenali aku.. salam dr gdad....

14 September 2009

operasi dbKL..

10:06 AM

letih gile bdan aku.. nk bngon pom da xlrat.. prot dah pnoh an.. buke td.. nak2 ag letih knas rumah td.. blom umah ag la sbnarnye.. bru kemas blik.. smpena nk smbot raye an.. agpom blik aku sblom neh da mcm kpal kram da.. mcm2 brg ade.. n kdg2 tuh aku konpius.. samaada blik aku neh blik ataupom stor.. tp xde lak prob tido dlm blik neh.. aku tido lene je dlm neh.. haha.. kompem la lene an.. tido adlah hobi ku yg tratas. klu da gantuk gile2 tuh bus stop pom slambe je aku tido.. haha.. pagi2 lg mak aku da warning aku.. dia ckp mebi aku xleh tido lene. sbb dia nk bt operasi dbkl dlm blik aku.. haha.. aku pom pndangla semua ruang2 blik aku.. ermm.. aku rase ptot gak n aku skong mak aku... dgn keadaan blik aku yg berspah mnambahkan ag mud2 aku tok mngemas.. awal pagi aku bngon.. n bermula la operasi tuh. leh dkatakan tmpat yg pling mnyakitkan mata aku sbnarnye adalah kat ateh almari aku. bersepah brg2.. mcm2 kotak ade.. ngn buku2 yg xpkai pom ade kat ateh tuh.. mmg bertrabur gile.. aku pom amek la sume brg2 tuh bwak kuar.. n mule la mngemas.. brg2 tuh aku scan dulu.. yg mne aku rase nk pkai ag aku simpan.. klu ade yg xpkai buangla jwapannye. byk gak la brg2 yg xpkai.. mak aku lak ngah sibok mngemas rak2 baju.. lipat baju.. pastuh cek klu ade baju2 o suar2 yg xperlu brada kat blik aku neh dia nk anto g umah ank yatim.. kire sdekah la tuh kat ank2 yatim.. baik gak mak aku.. kire aku pom baik gak la.. sbb aku bg cdangan kat mak aku.. xgitu maknye.. haha.. byk gak la bju2 n suar2 yg nk d anto kat umah ank2 yatim.. aku neh seorg yg kuat flashbek. bile aku trpadang bju2 lama tuh aku pom trddok la sambey flashbek kisah yg de kene mngene ngn baju tuh.. pas flashbek aku pom glak la sorg2.. adek2 aku lak sibok ngn mngemas blik ag satuh.. n mngelap tingkap yg da bape taon xlap tuh aku pom xtaw la.. haha.. gile smpoi umah aku..


(antra brg2 yg mnyibok kat ateh almari blik aku)


(lagi brg2)

da masok tgh ari da.. masih blom stel ag mngemas..brg2 pom msih dlm jagaan mak aku tok di scan.. aku pom ngah sibok mem'vakum' habok2 yg brmaharajalela kat dlm blik aku.. byk gile o habuk.. smpi kan aku terpaksa mnggunekan topeng.. ye la.. kang habok2 msok mlot kang btal lak pose aku.. haha.. sje crik alsan.. aku terpandang dnding blik aku.. kusung je.. xde pe yg mnarik.. yg ade juz pix2 4 bradik konvo tym kat tadika dlu.. gile lama pix tuh.. so aku pom carik jln.. cmne aku nk mriah kan dnding blik aku neh.. dpat satuh idea.. aku crik pix2 lama n baru yg blom d gantung tuh aku pnohkan ruang dnding tuh.. ok la xde la kusung sgt.. ngn poster beso aku gantung nmpak la brisi skit blik aku.. sbnarnye aku neh xde skill pom nk deko2 neh.. men bedal n ekot ske at jei.. maka pnoh la dnding blik aku.. mak aku pom da stel proses meng'scan' baju2 lama tuh.. n dia pom kembali pd tugasnye tok mngemas rak2 baju.. aku xleh nk amek tugas tuh.. sbb aku xreti lipat baju.. kang aku lipat ade yg pndek sblah xpom pnjang sblah.. senget2 la.. aku reti pkai baju je.. hehe..


(mak aku enterprem kat blakang)


(hiburan hari raye)

smbil2 bz mngemas umah,ktaorg juge dhiburkan dgn lagu2 raye.. tok mnambahkan ag roh raye tuh.. smbil mngemas smbil berjuget. xde la stress sgt tym mngemas tuh.. n trase la ckit bahang2 raye tuh..masa pom berlalu. blik pom da nk siap..ngam2 lak tuh tym.. mcm da set je. abeh mngemas tuh ngam2 tym nk berbuke.. prasaan tuh lege la n snang hati bile tgk bilik aku da brubah wjah ckit.. bru la nmpak blik ckit dr yg sblom neh.. haha.. ktaorg pom berbuka la bile azan magrib brkumandang.. smbil2 mkn tuh aku jeling2 blik aku. haha.. mcm dpat bilik bru lak.. jakun aku neh.. huhu.. tuh je la kisah operasi dbKL dlm blik aku yg dpat aku syer.. n sape2 tuh yg mngenali n taw umah aku,raye nti jmpot la dtg raye kat umah.. wassalam..

rokok..

9:51 AM

yg aku tau rokok neh tmbakau yg dibkar dlm sjenis ketas khas n brasap2 la rokok itu.. huh.. besh o men asap.. haha.. n aku sorg smoker.. lma gak aku mnceburi bdang smoking neh.. sjak dr bngku skolah ag.. hehe.. skolah rndah kowt.. dajah 6 klu xslap aku.. itulah slah stu praturan yg akn lnggar.. underage da pndai smoking.. haha.. tp tym tuh xde la pndai sgt.. smoke pom btok2.. juz men asap je tym tuh.. dunhill la yg pes skali aku try.. skit tekak o.. dada pom skit.. tp tym tuh ksngalan dtg mlanda aku xpk pom skit2 neh.. sdut je la.. tym tuh aku smoke cover2 o.. xsmoke dpn org rmai.. mak bpak aku pom xtaw. mcm2 cra aku cover line.. cara yg pling femes aku bt adlah aku gune penyepit baju.. sepit r kat puntung tuh.. pehtu smoke juz pgang pnyepit tuh je la.. xde la berbau sgt tgn aku.. huhu.. mlot lak aku telan la gule2 hacks.. lama2 ilank la.. aku pom da pndai membeli rokok.. klu x sblom neh aku mem'pow' je mmbe2 aku.. dorg pmurah ngn aku.. tym tuh femes rokok dunhill 7.. ari2 la aku beli.. mknenye 7 btg la smoke stiap ari.. n ari2 la mak aku kene tipo.. mcm2 la alasan aku bg tok beli rokok.. n skali gus bertambah la dose mnipu aku.. haha..tanduk de kt kpale tym tuh.. klu kat umah pot aku tepi tngga blok je.. klu kat skulah tuh blakang skolah n toilet la.. haha.. xskolahnye bdak.. aku igt ag tym aku kantoi ngn mak bpak aku.. haha.. klu skang neh aku pk mmg klaka.. tp tym tuh cuak abeh la.. gile ko.. bpak aku kompem anginnye sbb dia bukan smoker... mak aku la yg pasan tym tuh.. dia ade terbau kat baju aku.. aku plak lupe nk sembor perfume kat baju.. kuat gile bau rokok.. kompem la kantoinye.. ape ag pesta khutbah la mlm tuh.. mule2 tuh aku xngaku o.. takut o.. haha.. (mcm bunuh org la plak).. mak aku siap nk bwak aku g urine ag.. nk cek.. gile.. igt aku isap gnja ke.. haha.. pehtu aku pom ngaku la.. n bersmbong la episod khutbah dorg smpi aku tido.. nk xnk dgr je la.. tuh la dia.. spandai2 tupai mlompat.. pndai ag kuda men snooker.. haha.. xde la.. akhirnye jatoh gak.. huhu.. tp abg aku kntoi ag klaka.. haha.. dia blek dr bbq.. pehtu ngn ilek je selit rokok kat celah tlinga.. haha.. yg aku xthn tuh tym bpak aku tnye dia,dia xngaku lak tuh.. pdahal rokok tuh tersergam indah kat celah tinge dia.. ag ktara mnipu.. haha. mmg bt hal la lu bro.. mak aku mmg bsing n xbg aku smoke.. tp nk bt cane.. da sedap an.. aku bt xdgr je la ckp mak aku..bpak aku lak bt xtaw je. dia da malas nk ckp ngn aku kowt.. mebi dia da sdar yg aku neh dgil gile2.. pehtu lama2 dorg mcm bg line lak kat aku.. hehe.. tp dorg de pesan jgn kuat sgt smoke.. n jgn smoke dpan dorg.. kire respek dorg la.. tp skang neh aku smoke je dpan dorg.. besela.. dah lpas underage an.. pinjam ayat jamal jap "zack da besa ayah".. hehe.. mcm2 rokok la aku penah try.. ade yg phit.. yg mnis aku xpena jupe ag la.. huhu.. lma klamaan rokok neh da bersbati dgn hdop aku.. mmg sosa nk larik la rokok ngn bbir aku.. smpikan klu tym aku ngah sengkek,aku snggop la xmkn yg pnting rokok ade.. smpi cmtuh skali o.. tym aku kije,gaji ujung bulan msti aku asingkan ckit tok bli rokok.. siap ade kuota tuh.. huhu.. aku perlukan rokok tym aku ngah stress.. wjib.. pehtu aku men asap tuh.. n aku pom rede la slow2.. tym aku brpikir pom aku prlukan rokok.. snang je nk taw.. klu ngah lpak2 pehtu aku diam je smbil smoke,aku ngah brpikir la tuh.. ade la tuh msalah ngara yg aku ngah pkirkan tuh.. kdg2 tym aku buhsan2 pom aku smoke.. ye la.. xde bt pe an.. snang je.. leh dkatakan dlm satuh hari aku msti smoking.. harus smoking.. haha.. leh dkatakan satuh ari tuh 20 btg kompem abeh.. heavy o aku.. ntah cane la paru2 aku agaknye..huhu..


ade gak la org2 yg aku knal soh aku benti smoke.. aku pom benti la smoke.. tp tym tido n pose je aku benti smoke.. haha.. xde la.. aku mukan xnk dgr ckp dorg.. tp aku da taw jwapannye.. sosa utk aku stop smoking.. aku pena try stop.. tym tuh aku saket.. dkat sminggu gak la aku xsmoke.. pehtu ntah nape lak tibe2 aku smoke.. tym ngah saket tuh la.. haha..so rokok tuh ibrat nyawa aku.. mebi aku saket sbb xsmoke kowt.. hehe.. mcm2 ag care aku try benti smoke.. tp xmkn gak.. so neh dr ati yg eklas neh mukan aku xnk dgr ckp dorg.. mebi blom masenye aku stop smoking kowt.. aku dah cuba jauhkan rokok tuh.. tp roh rokok tuh ag kuat dr aku.. haha.. xpe la.. bt mase neh biarkan aku smoking sndirian.. hehe.. lama2 nti dtg ptunjuk kat aku yg aku leh stop smoking ke.. ane la taw an.. hehe..

11 September 2009

kwn di sana..

7:52 AM

wktu tuh leh dkatakan cerah gak mase dpan aku..
kije aku terjamin gak la kat sana.. rmai kwn bru aku dpt.
kwn yg xpenah aku jupe.. aku rase len je bile lpak2 ngn dorg..
len tuh mksod aku,aku xtrase pom sunyi kat sana..
kbyakannye bukan org sna.. aku pom bukan asal sana pom...
drpd mcm2 ltar blakang ade.. yg pastinye aku lebih mude dr dorg.
n akulah antara yg termude d antra dorg.. mcm sama je ayat neh.. haha..
aku respek dorg smpi skang..
bermulanye kisah neh aku nk ddok sana sbb kunun nk bt idup baru la..
lpas ape yg mnimpa aku.. aku nk kuar la dr kL..
tmbah lg aku dpt kije kat sana.. hasil dr prtolongan ssorg gak la.. thanks pd org itu.. so aku pom berpindah la kat sana.. aku kmbali la ddok umah bujang..
lebiy kurg kmbali ke zaman aku stdy dulu.. aku try idup sorg..
nmun aku xleh tipu diri aku.. aku perlukan ssorg tym tuh tok bantu aku mulakan hdup bru kat sana. syukur ade yg bg smangat.. n aku xtaw la dia eklas ke x..haha.. tuh antara dia ngn Dia. mule2 aku dok sna mmg rase busan.. aku xtaw nk pegi mane..
kat mane tmpat aku leh ilank an busan.. kat mane tmpat yg aku leh mayau..
aku pom xtaw. sopink komplex pom ade satuh je. tuh pom aku da slalu pegi sblom aku stay sna. hidup aku tym tuh bngun pagi gsok gigi menom kopi.. haha.. mrapu da.. pagi aku g kije. ptg lak aku lek kije tros alek umah. ye la.. mne lg aku nk pegi.. kang ntah sesat mne2 ntah. kat umah tym tuh xde pape hburan pom. tb pom ade cenel tb3 je..
tuh pom kabur je skrin. ape yg aku nk buat?? aku xknal sape2 pom kat sana.. juz duk umah je la. trprap la aku mcm ank dara.. haha.. nk masok mukan reti pom.. mkn pom tapau kdai bwah umah. mlm lak aku abehkan mase ngn nb aku neh.. edit file pape yg patot. men game dlm neh. busannye aku tuhan je la yg tau.. da la blik xde kipas.. haha.. daif sungguh.. tp xpe.. xlma tuh aku pom jrang ade kat umah.. sbb kdg2 aku kene out stesen.. ade kije luar.. mcm tuh je la khidupan harian aku.. mati akal je aku kat sana.. xde aktiviti langsong.. haha..hari pom berlalu.. masuk sblan aku keje.. alhamdulillah aku da knal ckit2 org sana..skurg2nye ade la tman aku.. tym tuh ade la pgawai aku neh... dia je la rpat ngn aku..lgpom ktorg dok satu umah.. klu de papehal pom kat sna aku refer la kat dia.. pgawai aku neh klaka gak.. dia org srwak.. kdg2 tym dia borak ngn kaum dia,aku trgelak sorg2..ape la yg dorg ckp neh.. xphm aku bhse dorg.. klu de yg aku rasa dorg borak de kene mngene ngn aku,aku angguk je.. tp besh gak..aku leh blaja bhse2 dorg.. leh dktakan pgwai aku neh la yg pling rpat ngn aku.. haha.. meje kt opis pom sblah aku.. stat dr pgawai aku neh la aku mkin knal org rmai kat sana.. tym pree aku polow je dia.. ye la.. nk crik kwn an.. aku pom da smakin knal ngn org2 sana.. tmbah ag ade sorg staf neh setat rpat ngn aku.. tros leh msok kpala lak tuh.. bpak bdak.. tp pangai mcm bdak2. haha.. dia bwk aku lpak kat bilik rehat drebar.. setat dr rituh la aku rjin lepak situh.. smpi aku sndri xcya neh aku bleh lpak ngn apak2.. haha.. dorg okeh.. dorg leh time aku wlupom aku neh msih mentah bg dorg.. siap leh guwau2 ag ngn dorg neh.. sporting beb.. tp kdg2 tuh ade la btasnye.. org tua la ktakan.. org tua neh cpat snsitip ckit.. huhu.. stat dr tuh aku da rsa dri aku xkusung da..ade je aktiviti aku.. setat la aku bersukan.. sbnarnye mase yg aku abeskan kat sana dgn bersukan je. dorg neh kuat bersukan.. yg slalunye ktaorg men badminton.. slalu o men badminton. mklum la ktaorg la bkal plapis mesia.. haha.. pastuh aku join dorg men putsal.. men putsal lak tym mlm. brfaedah mase mlm aku tym tuh dr aku dok mlepet mmbesakan prot je tiap2 mlm dulu..masuk 4 bln aku pom nek traf hdop aku. haha.. aku brpindah kat kuarters. agak slese la dr umah yg aku sewe sblom neh.. hehe.. aku stay kuarters dua org je ngn kwn aku.. kwn umah aku neh dak kedah.. dia ok gak.. leh msok kpala gak.. dia mnat gile ngn bola. klu nk cite psal bola ngn dia je la aku cite.. smpi aku psang astro kat umah.. busan2 kat umah aku lyn astro je la.. brtmbah byk aktiviti aku tym tuh.. skali gus aku da xrsa bosan da.. mcm tuh je la rutin harian aku.. siang keje malam brsukan.. kdg2 tuh aku lpak ngn kwn2 aku.. lpak la ngn dorg kat kdai mamak.. lpak bowak2 goreng2 pastuh da hangit balek la tido.. huhu.. nmun semua tuh xlama.. smpi satuh masa.. ade la satu musibah jd kat aku.. dgaan yg xdpt aku handle.. smpi skang aku nyesal klu pk kan musibah tuh. aku trpksa mmbuat kputusan kmbali ke w.maju.. aku trpaksa ambil risiko yg aku akn khilangan sgala2 kat sana.. aku pom terpaksa benti kije.. shingga ade yg mnganggap aku xperlu benti kije.. aku terpksa klu aku nk kuar dr musibah tuh.. pastuh aku pom brpindah alek ke w.maju.. n kmbali brkerja blek kat kL. ape yg aku sediy aku da joh ngn mmber2 aku kat sana.. wlupom xsmpi ati aku nk keluar dr sana.. xpe la. bnde da nk jd kat aku.. aku xleh nk lwan tkdir.. tp.. aku xkn n xpena lupekan kwn2 aku kat sana.. skali skala tuh ade la aku kontek dorg.. xpom dorg kontek aku.. yg penting stil kontek ngn dorg wlupom joh.. ade mase pree aku pom mayau la kat sana skali skala.. joh gak klu nk pegi ari2. dulu len la.. haha.. skang da len.. (if u read dis,gdad is change ok!!!) the old me is dead n gone.. huhu.. pinjam lirik T.I. smbong cite alek-> nway aku epi gak la dpt kwn2 kat sana. dorg stil aku igt smpi bile2. nway neh lah kisah yg aku dpat syer tym aku kat sana.... n tentang kwn di sana....

02 September 2009

saat terakhir Rasulullah S.A.W

12:25 PM


Aisyah berkata : "Saudaraku Abdul Rahman bin Abu Bakar,dia masuk dan bersamanya sebatang kayu sugi yang baru serta belum dilembutkan lagi. Maka aku ternampak Rasulullah melihat padanya dan Baginda suka bersugi"
Adakah kamu semua sukakan apa yang Baginda sukai???
Abdul Rahman bin Abu Bakar berkata : "Wahai Rasulullah,adakah kamu mahukannya?"
Baginda memberi isyarat dengan kepalanya ketika lidahnya tidak dapat bertutur lagi dan tidak didengari apa-apa dari Baginda. Perkara akhir yang disebut oleh Baginda adalah "Allah. Allah. Solat. Solat."
Apakah yang kamu lakukan terhadap wasiat pada saat-saat terakhir Baginda di dunia ini???
Itulah hubunganmu dengan Tuhanmu supaya kamu ketahui solat yang hakiki.
Wahai orang yang mendahulukan pekerjaan dunianya dan hawa nafsu sebelum solat,mendahulukan lenanya sebelum solat,wasiat Nabimu yang terakhir adalah apa yang dituturkan : "Solat, solat. Berwasiatlah kebaikan pada para wanita,aku berwasiat padamu berbaik-baik dengan keluargamu"
Kemudian lidah Baginda menjadi kaku dan roh Baginda yang mulia masih belum dicabut. Ia masih berkata-kata dan ini adalah salah satu cerita tentang keadaan roh Baginda S.A.W. Kalaulah tidak kerana wujudnya hayat Baginda dalam diri kita,nescaya kita tidak tersentak ketika disebut tentang kewafatan Baginda. Getaran hatimu ketika disebutkan kewafatan Baginda adalah sebahagian dari petunjuk yang nyata bahawa kewafatan Baginda adalah satu kehidupan. Apakah jenis kematian yang dapat menggerakkan hati-hati???..
Lidah Baginda menjadi kaku. Aisyah berkata : "Tidakkah kamu suka jika diberi kayu sugi?"
Baginda memberi isyarat dengan kepalanya tanda keinginannya. Maka Aisyah berikannya kayu sugi yang belum dilembutkan itu. Kemudian Aisyah mengambilnya dari tangan Baginda ketika mana Aisyah melihat Baginda tidak dapat bersugi kerana ianya keras. Maka Aisyah mengambilnya serta melembutkannya dengan mulutnya. Aisyah berkata : "Aku berbangga di kalangan sahabat-sahabatku kerana benda terakhir memasuki mulut Baginda adalah air liurku. Aku meletakkannya di dalam mulut Baginda. Baginda memegang dengan tangannya sendiri."
Baginda semakin nazak. Cahaya memancar pada wajahnya. Ia juga meliputi keluarganya. Roh Baginda pun sampai ke halqumnya. Baginda menutup kedua belah matanya. Baginda menunjukkan syarat dengan jari ketauhidannya. Baginda menghirup nafas terakhirnya di dunia ini lalu menyerahkan rohnya pada Tuhannya. Sejahteralah jasad Baginda setelah melalui hari-harinya yang memenatkan serta meletihkan disebabkan kita. Sejahteralah jasad Baginda dapat berehat setelah perutnya yang diikat dengan batu kerana kelaparan disebabkan kita. Sejahteralah jasad yang pernah dilemparkan dengan batu sehingga melukakannya disebabkan kita. Sejahteralah jasad Baginda yang pernah dipatahkan gerahamnya disebabkan kita. Sejahteralah jasad Baginda yang pernah dilukakan dahinya dan mengalirlah darahnya lalu Baginda menahan dengan tangannya untuk menjaga darah yang bersih itu dari terjatuh ke tanah sebagai rahmat bagi mereka kita dari kermukaan Allah. Sejahteralah jasad Baginda yang pernah dimasuki sesuatu ke dalam daging pipinya disebabkan kita. Sejahteralah jasad Baginda yang mana kakinya bengkak disebabkan kita,pengabdiannya pada Allah serta dakwah untuk kita. Sejahteralah jasad Baginda yang memikul kesukaran,keletihan,kesakitan dan kelaparan disebabkan kita. Apabila penghuni rumah itu melihat pemergian ketua mereka setelah roh meninggalkan jasadnya maka rumah itu diselubungi dengan tangisan. Apabila keadaan sedemikian, masjid pun diselubungi dengan kesedihan. Ketahuilah bahawa kepedihan telah menimpa Nabi. Berita Kewafatan Nabi S.A.W pun tersebar ke sluruh Madinah. Saidina Ali Bin Abu Talib berada di sisi Baginda. Ketika beliau melihat goncangan rohnya ketika itu,dia melihat Aisyah menangis. Dia membawa dan meletakkan Baginda dibiliknya. Ketika roh Baginda keluar Saidina Ali Bin Abu Talib terjatuh. Beliau tidak lagi dapat berdiri. Ketika tangisan menyelubungi rumah itu,kedengaran satu suara yang tidak diketahui siapakah yang menuturnya. Mereka mendengar suara itu menyebut "Kita adalah milik Allah dan kepadaNya kita akan kembali"
"Wahai penghuni rumah tersebut,Allah membesarkan pahalamu. Bersabarlah dan muhasabahlah dengan musibah itu sesungguhnya Rasulullah S.A.W mendahuluimu sekalian di syurga."
Lalu mereka terdiam dan menjadi tenang. Setelah suara itu berhenti mereka menangis lagi. Demi Allah tuhan yang disembah,kita tidak diberi musibah seperti yang mereka rasakan. Tiada sebuah rumah pun yang merasa kehilangan seperti mereka rasai..
Khabar itu tersebar di Madinah. Para sahabat kebingungan. Wahai para sahabat,Tidakkah kamu ketahui bahawasanya Baginda adalah manusia dan akan wafat. Para sahabat berkata : "Ya. tetapi kehidupannya kekal di dalam diri kami dan memberi tamparan hebat ke dalam jiwa kami."
Bergetarlah hati para sahabat. Mereka bertempikan. Saidina Umar Bin Al-Khattab mengeluarkan pedangnya dan mengimbarkannya di jalan. Beliau hilang pertimbangan kerana kesedihan itu lalu beliau berteriak : "Sekelompok dari golongan munafik berkata bahawa Rasulullah telah mati. Rasulullah tidak mati! Akan tetapi Baginda menuju kepada Tuhannya sepertimana perginya Nabi Musa dan Baginda kembali pada kita. Sesiapa yang mendakwa bahawa Rasulullah telah mati, aku akan mengenakannya dengan pedangku ini."
Telah sampai berita kepada Abdullah Bin Zaid R.A. Beliau menangis lalu mengangkat tangannya dan berdoa : "Ya Allah. Ambillah penglihatanku ini sehingga aku tidak dapat melihat sesiapa pun selepas Nabi Muhammad S.A.W.". Beliau hilang penglihatannya pada waktu itu juga.
Seorang lagi sahabat telah sampai padanya berita itu lalu berteriak : "Ya Allah. Ambillah nyawaku dan tiada lagi kehidupan selepas Nabi Muhammad S.A.W.". Maka Allah mengambil nyawanya ketika itu juga lalu rebahlah sahabat itu.
Saidina Usman Bin Affan membisu tidak dapat berkata apa-apa. Ketika fikiran mereka terganggu,mereka kebingungan. Telah sampai satu berita kepada Abu Bakar As-Siddiq,dia berada dalam keadaan yang meyedihkan itu. Dia menuju Madinah lalu memasuki Masjid Nabawi dan Saidina Umar serta shabat lain dalam kepiluan. Beliau melintas masjid sehingga sampai ke bilik Rasulullah S.A.W. Beliau meminta izin dari penghuni rumah itu lalu diizinkan masuk. Saidina Abu Bakar masuk dalam keadaan dadanya berdebaran dan dia keluh kesah seolah-olah nyawanya yang dicabut. Beliau menangis dan didengari darinya seperti suara mengeletar yang memasuki air. Dia memaling sambil airmatanya mencurah-curah dan jasad Nabi diliputi kain. Beliau membuka kain yang menutupi itu untuk menatap wajah yang paling mulia itu. Beliau memandang wajah Nabi dengan sepenuh perhatian pandangannya. Beliau mencium muka dan pipi Baginda. Beliau menangis sambil berkata : "Demi ibu dan ayahku wahai Rasulullah, betapa mulianya kehidupan dan kewafatanmu. Allah tidak akan merasakan untukmu kewafatan kali kedua. Jika tangisan ini bermanfaat bagimu,nescaya kami akan biarkan airmata ini terus berlinangan.Tetapi tiada tempat mengadu melainkan Allah. Kita adalah milik Allah dan padaNya kita akan kembali. Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan kamu wahai Muhammad adalah utusan Allah. Kau telah tunaikan risalah dan sampaikan amanah dan meninggalkan kami di atas jalan yang bersih.". Nafas beliau tersedu-sedu sambil menangis. Beliau memandang Rasulullah S.A.W lalu berkata : "Ingatilah kami di sisi Tuhanmu wahai Muhammad."
Beliau mengusap kedua mata Baginda yang mulia itu dengan tangannya. Beliau menutup wajah Baginda yang mulia itu dengan kain. Lalu menghadap kepada keluarga Baginda untuk menenangkan mereka. Para Wanita dalam rumah itu pun menangis kerana tangisan Abu Bakar terhadap Rasulullah S.A.W. Abu Bakar pun keluar. Beliau menaiki membar kekasihnya. Beliau menaiki mimbar tuannya. Beliau menaiki mimbar imamnya. Selepas memuji Allah, beliau membaca Firman Allah lalu berbicara panjang dan berselawat ke atas Nabi. Kemudian beliau menyebut : "Setiap jiwa akan merasai kematian. Tidaklah Muhammad itu melainkan Rasul dan sebelumnya ada para rasul. Kamu mati dan mereka juga mati. Sesiapa yang menyembah Nabi Muhammad maka Baginda telah wafat. Sesiapa yang menyembah Allah maka Allah itu hidup dan tidak mati." Disini terdapat pengertian yang mendalam. Bukanlah pengertian yang difahami oleh mereka yang jahil pada hari ini pada perkataan "Sesiapa yang menyembah Nabi Muhammad maka Baginda telah wafat". Mereka memahami putusnya hubungan dengan Nabi. Demi Allah tuhan yang disembah, ertinya di sini ialah sesiapa yang mengaitkan dirinya dengan kehidupan Nabi di dunia sahaja, maka kehidupan Baginda di dunia telah tamat. Maka Nabi Muhammad telah wafat. Sesiapa yang menjadikan hubungannya dengan Nabi Muhammad sama seperti hubungannya dengan Allah, maka Allah itu Maha Hidup dan tidak mati. Dengan pengertian bahawa hubunganmu dengan Nabi Muhammad tidak akan berakhir. Ini disebabkan hubungan dengan Baginda ada kaitannya dengan Allah Yang Maha Hidup. Inilah kaitan yang hidup dan tidak mati. Beliau berpaling kepada Umar Bin Al-Khattab dan memujuknya dari kebimbangannya. Saidina Ali Bin Abu Talib bangun setelah terjatuh kesedihan. Beliau dan Abbas menguruskan Rasulullah S.A.W bersama Fadhi Bin Abbas dan Abdullah Bin Abbas. Maka Fadhi Bin Abbas menolong Saidina Ali Bin Abu Talib. Beliau berbincang dengannya : "Adakah patut kita menanggalkan pakaian Baginda ataupun kita memandikannya beserta pakaian Baginda?" Beliau berkata : "Kami diutuskan dengan angin yang sepoi-sepoi lagi dingin menyebabkan kami mengantuk lalu terdengar satu suara berkata supaya Baginda dimandikan bersama-sama pakaian tanpa mendedahkan auratnya." Beliau berkata : "Kami memandikannya bersama pakaiannya. Ketika mana kami hendak mengalihnyake kanan,maka Baginda menghadap ke kanan dengan sendirinya. Ketika mana kami hendak mengalihnya ke kiri, maka Baginda menghadap ke kiri dengan sendirinya. Kami tidak mendapati seseorang pun yang membantu kami untuk memandikannya melainkan jasad Baginda sendiri yang berubah kedudukannya. Ketika kami memandikannya, angin yang sejuk serta nyaman bertiupan ke arah kami seolah-olah para Malaikat masuk di antara kami. Tidaklah air yang jatuh dari jasad Baginda melainkan ianya lebih wangi dari aroma kasturi." Katanya lagi : " Kemudiannya, kami kafankan jasadnya.".
Para sahabat bertanya sesama mereka : "Di manakah akan kita semadikan jasad Baginda?". Sesetengah mereka berkata : "Di Baqi'.". Imam Muslim meriwayatkan bahawa sesetengah sahabat berkata : "Kita semadikannya di sisi mimbarnya iaitu di dalam masjidnya.". Ini menunjukkan Allah melaknati Yahudi dan Nasrani yang menjadikan perkuburan para nabi mereka sebagai tempat sujud mereka. Ini bukanlah bermaksud laknat itu kerana kewujudan kubur di dalam masjid. Kalaulah kefahaman sebegini adalah benar,nescaya para sahabat terlebih dahulu menyedari hal ini hasil kehidupan mereka bersama Baginda. Akan tetapi ada dari kalangan mereka mencadangkan supaya meletakkan kubur Baginda di dalam masjid.
Abu Bakar As-Siddiq berkata kepada mereka : "Sesungguhnya para Nabi dikuburkan di tempat nafas terakhir mereka seperti mana yang telah aku dengari dari Rasulullah S.A.W."
Mereka menggali lubang. Maka turunlah Saidina Ali ke kubur Rasulullah S.A.W yang mana ianya salah satu dari taman-taman syurga. Antara yang turun juga adalah Syaqran,salah seorang pembantu Rasulullah S.A.W. Syaqran berkata : "aku melihat ke atas,tempat yang pernah diduduki Rasulullah S.A.W. Aku Kepiluan. Kami meletakkan Rasulullah di dalam kuburnya dan aku nampak tempat duduk Rasulullah S.A.W. Aku mengambilnya. Demi Allah! Tiada siapa yang dapat duduk di atasnya selepasmu wahai Rasulullah S.A.W." Imam Ali pun menimbusi Baginda.
Para sahabat tercemar dengan urusan pengebumian Baginda. Setelah itu datanglah Saidatina Fatimah Az-Zahraa yang tiada seorang pun yang mendapat musibah sehebatnya dengan pemergian Ayahandanya. Saidina Anas Bin Malik yang menjadi pembantu Ayahandanya yang terdidik di rumahnya. Beliau membesar di situ. Saidatina Fatimah melihat kepadanya dalam keadaan menangis lalu berkata : " Wahai Anas, Adakah engkau sanggup meletakkan tanah di atas Rasulullah?" Anas berkata dalam tangisan : "Celakalah kami, Celakalah kami, Celakalah kami wahai Fatimah. Sebenarnya kami tidak menyedari dengan apa yang kami lakukan. Kalaulah kami telah dengar apa yang kamu katakan sekarang ini, nescaya kami tidak mampu kebumikannya." Saidatina Fatimah pun berlalu dan seolah-olah tidak menyedari sesiapa pun. Hatinya merana dengan musibah itu. Dia berdiri di sisi kubur Ayahandanya dan mengambil segempal tanah lalu menciumnya. Beliau berkata dalam tangisan : "Apalah yang dirasai oleh pencium tanah kuburan Nabi Muhammad ini tidak selainnya sepanjang masa aku ditimpa musibah dan jika musibah selainnya menimpaku setiap hari nescaya tiada apa-apa.". Bertuahnya engkau. Tidak sampai lima bulan selepas itu,beliau pun mengikut jejak Ayahandanya. Bagaimanakah keadaanmu sekalian wahai sahabat Rasulullah selepas kewafatan itu? Adakah kamu sekalian memahaminya sebagai penghujung kehidupan Baginda? Demi Allah, ianya tidak begitu. Sangkaan sebegitu amat meleset sekali. Sepertimana yang disebut oleh Imam Ibnu Hajar Asqalani di dalam kitab Fathul Bari pada jilid kedua dalam kitab "memohon pertolongan". Ianya juga diriwayatkan oleh Imam Balhaqi,Al Hakim dan Ibnu Khuzaimah dengan sanadnya yang sahih,bahawa Bilal Ibnu Al-Harith Al-Muzuni seorang sahabat Nabi. Beliau telah datang ke Makam Rasulullah S.A.W dalam masa kesulitan di zaman pemerintahan Saidina Umar. Beliau berdiri di sisi makam Baginda dan berkata : "Wahai Rasulullah. Banyak yang telah binasa. Mohonlah dari Allah air untuk umatmu.". Para sahabat tahu bahawa Baginda masih hidup di dalam kuburnya. Baginda mendengar selawat yang ditutur ke atas Baginda serta menjawab salam yang diucapkan kepadanya. Bagindalah yang telah berkata : " Sesungguhnya para nabi itu hidup dalam kubur mereka.". Baginda juga bersabda sepertimana yang diriwayatkan dalam Sahih Muslim : " Pada malam Israk,aku telah melalui Makam Nabi Musa dan Baginda berdiri solat di dalam kuburnya. Kalaulah kamu semua berada di sana nescaya aku tunjukkannya kepadamu.".
Ini menunjukkan, kaitan kita dengar kesan-kesan tinggalan nabi-nabi dan makam-makam mereka. Supaya kita mengambil pengajaran,keberkatan serta mengetahui kedudukan mereka di sisi Allah Ta'ala. Ramai manusia tidak mengetahui kehidupan ini supaya menghormati kubur orang-orang islam secara amnya serta para nabi serta solihin secara khususnya. Kesannya kita memahami konsep kehidupan yang mana Allah memuliakan mereka dengannya dalam perkuburan mereka. Supaya kita menyedari kejelekan dalam kehidupan yang diami ini jika kita perhatikan serta fikirkan tentang kehebatan hidup yang mereka rasainya. Begitulah juga para sahabat Baginda. Sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam nuruddin Al-Haitami dalam kitab Majma' Az-Zawaald dengan sanad perawinya semuanya boleh dipercayai. Begitu juga yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam Musnad. Marwan Ibnu Al-Hakam melalui Makam Rasulullah pada satu malam,dia mendapati seorang lelaki duduk sambil meletakkan mukanya ke atas batu kuburan Rasulullah S.A.W,dia meletakkan mukanya di atas kubur Nabi sambil menangis. Marwan mengingkari perbuatan sebegini. Ingkarnya terhadap perasaan manusia terhadap para solihin dan tersentuh dengan kesan peninggalan adalah sesuatu yang kita dapati pada Ahzam iaitu sandiwara Kaum Bani Umayyah yang mereka warisinya. Beliau berpaling dan menolak lelaki itu dan bertanya : "Apa yang kamu lakukan?" Lelaki itu mengangkat kepalanya. Alangkah terkejutnya apabila mendapatinya adalah Abu Ayyub Al-Ansari,sahabat Rasulullah S.A.W. Baginda pernah singgah di rumahnya ketika hijrah pertamanya ke Madinah. Baginda meletakkan untanya di rumahnya. Inilah pegangan Abu Ayyub Al-Ansari. Apakah pegangan yang dibawa oleh mereka yang tidak diketahui oleh Abu Ayyub Al-Ansari. Siapakah yang membawa kepada kita fahaman yang tidak dipegang oleh Abu Ayyub Al-Ansari? Adakah kita ingin menghina fahaman yang dipegang oleh sahabat Rasulullah S.A.W serta kita katakan kononnya pegangan kita adalah Al-Quran dan As-Sunnah? Kita tidak menghina mereka yang berpegang pada Al-Quran serta mendapat As-Sunnah secara langsung dari Rasulullah S.A.W. Marwan bertanya pada Abu Ayyub : "Apa yang membuatkan kamu menangis wahai Abu Ayyub?" Beliau menjawab : "Aku mendengar Nabi bersabda : Janganlah kamu berduka jika agama itu dipegang oleh ahlinya. Akan tetapi,berdukalah jika yang memegangnya itu bukan ahlinya". Ibnu 'Asakir meriwayatkan dengan sanadnya yang baik dari Bilal Bin Rabah R.A ketika mana beliau berpindah dan tidak boleh untuk tinggal di Madinah selepas kewafatan Rasulullah S.A.W. Ini disebabkan semua perkara di situ mengingatkannya kepada kehidupan Nabi di dunia ini. Mereka amat merasakan kehidupan Nabi di dunia dan kehidupan hakikinya yang berkekalan. Oleh itu mereka tidak dapat menerima kekurangan pada simbolik kehidupan Baginda di hadapan mereka walaupun sekadar kehidupan di dunia. Beliau tidak dapat bertahan di Madinah lalu meninggalkannya. Satu hari, beliau bangun dalam keadaan menangis di Daria salah satu tempat di Syam. Isterinya bertanya kepadanya : "Apakah yang menyebabkan engkau menangis wahai Bilal?" Jawabnya : "Semalam aku bermimpi berjumpa Rasulullah S.A.W." Melihat Baginda adalah sesuatu yang benar seperti yang diceritakan dalam kitab Imam Bukhari,Imam Muslim,Imam Ahmad dan Imam Abu Daud. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis selainnya. "Sesiapa yang melihatku dalam mimpinya nescaya dia akan melihatku secara langsung. Sesungguhnya syaitan tidak dapat menyerupaiku." Nas sebeginilah yang termaktub dalam kitab Imam Bukhari. Jawab Bilal : " Semalam aku bermimpi berjumpa Rasulullah S.A.W." "Baginda berkata kepadaku : "Apakah kegersangan ini wahai Bilal? Sekarang tibalah masanya kamu menziarahiku" Hati manakah yang mendakwa cintakan Baginda tetapi tidak berhajat untuk menziarahinya? Saya pernah mendengar beberapa mulut berkata ketika hampir musim haji dengan kekerasan dan hati mereka diselubungi kegelapan. Katanya : " Ziarah Nabi bukanlah dari rukun perkara wajib atau syarat-syarat haji begitu juga perkara sunatnya." Apakah maksud di sebalik kata-katamu sebegini? Adakah maksudnya supaya Baginda tidak diziarahi? Kami pun tahu bahawasanya ini bukannya rukun haji atau syarat ataupun perkara-perkara wajibnya. Akan tetapi ianya adalah rukun perkara wajib serta syarat kasih sayang. Seseorang itu berdusta jikalau mendakwa dirinya mencintai Rasulullah dan dia pergi ke sesuatu tempat yang berhampiran dengan Baginda akan tetapi tidak terlintas di hatinya untuk menziarahi Nabi untuk berkata kepadanya : "Allah membalasmu dari kami dengan kebaikan". Kamu tidak perlu pergi. Baginda pun tidak memerlukan ziarah darimu. Allah Ta'ala sentiasa memerhatikan Rasulullah S.A.W. Apakah jenis hati umatnya yang tidak mengenali kemuliaan Baginda? Kalaulah dilaungkan selawat ke atas Baginda atau perhimpunan untuk selawat,mereka akan berkata : "Ini bid'ah,Janganlah berselawat ke atasnya." Jikalau Nabi dipuji mereka akan berkata : "Janganlah berlebihan atau memuja-muja" Kalau dibicarakan tentang kerinduan terhadap Baginda mereka akan berkata : "Cintakan Baginda adalah dengan mengikutinya." "Jangan berlebihan dalam kerinduan". Adakah objektifmu supaya kecintaan terhadap Baginda bertukar pada zahirnya sahaja tanpa apa-apa pengertian. Cinta itu di hati dan ikutan itu menguatkannya. Memang benar ada sesetengah mendakwa bahawa dia cinta tetapi tidak mencontohi Baginda. Dia khianati pada dakwaannya. Cuai dalam percintaanya. Merosakkan hubungannya dengan kekasihnya. Bagaimanakah kamu mencintainya sedangkan kamu tidak menyanjung sunnahnya dan adab-adabnya? Akan tetapi cinta itu juga bukan semata-mata mencontohinya. Kekadang aku mencontohinya kerana takut,tamakkan sesuatu,menjaga perasaan atau malu. Bukannya kerana kasih sayang.Cinta itu adalah perasaan di dalam hati. Ini membuatkan tuan punya hati itu mencontohinya setelah itu. Maka Bilal pun keluar. Bemusafir kepada Rasulullah S.A.W. Ketika berdiri di hadapan makam Baginda,beliau pun menangis. Beliau mengenangkan kehidupan Baginda. Beliau menangis dan meracau-racau setelah rebah di sisi makam Baginda. Bukanlah tujuan kita di sini supaya kita meracau-racau di kubur para solihin atau mengusap nisannya. Kita berpendapat seperti kebanyakan ulama antaranya Imam Nawawi sebagai adabnya, kita tidak dianjurkan untuk mengusap-usap kubur ataupun meracau-racau padanya. Adabnya kita perlu berdiri dan jaraknya dari kubur adalah sekitar 3 hasta tanda penghormatan bagi mereka di dalam kubur. Ini kerana kalaulah Imam Husain ataupun Saidina Abui Hajjaj yang makamnya di sisi,kita sekarang berdiri dihadapanmu, nescaya kamu menghormatinya dan tidak meracau-racau tangan dan bahu. Nescaya kamu berdiri di hadapannya sambil menundukkan kepala dengan penuh beradab. Adab pada menziarahi perkuburan adalah menundukkan kepala dengan penghormatan sekitar 3 hasta jaraknya merasakan kemuliaan orang yang berada di hadapan kita. Bukanlah mengusap itu haram. Bukanlah juga syirik sepertimana yang disangkakan oleh mereka yang jahil. Akan tetapi ianya tidak sempurna adabnya. Dikecualikan di sini mereka yang mengusap dengan penuh perasaan dan kerinduan. Mereka dalam keadaan amat rindu. Oleh itu Bilal terjatuh. Abu Bakar,Umar,Usman dan Ali tidak berbuat demikian. Tiada seorang pun dari mereka yang berbuat sedemikian. Ini kerana mereka mempraktikkan adab. akan tetati Saidina Bilal tertewas dengan kerinduan yang mendalam ketika memasuki Madinah dan berhadapan Makam Nabi S.A.W. Inilah kesederhanaan yang kita ketahui dan disedari oleh para ulama yang yang ada sekarang ini bahawa tajuk pengusapan itu dari segi adabnya bukannya menjejaskan aqidah. Aqidah itu tidak ditinggalkan oleh Nabi kepada kita melainkan setelah Baginda perkemaskannya. Kita bimbangkan syirik dan cabang-cabangnya. Inilah penipuan terhadap Allah dan RasulNya. Nabi bersabda dalam hadis sahih yang diriwayatkan Imam Bukhari dalam 5 atau 6 bab dalam kitanya : "Aku tidak bimbangkan kamu akan berlaku syirik selepasku". Dalam sesetengah riwayat Bukhari yang lain : " Sesungguhnya aku Demi Allah tidak bimbangkan kamu akan berlaku syirik selepasku". Baginda tidak bimbangkan kita dengan syirik dan mereka yang datang selepas itu berkata : "Kami bimbangkan kamu akan berlaku syirik". Katakan : " Tinggalkan kebimbanganmu untukmu sahaja". Allah tidak memberitahu kami bahawa engkau benar-benar menjaga perihal kami. Akan tetapi Allah memberitahu kami bahawa Saidina Muhammad yang benar-benar menjaga perihal kami. Orang yang benar-benar menjaga perihal kami berkata : "Demi Allah, Aku tidak bimbangkan kamu akan berlaku syirik selepasku". Pada salah satu riwayat Bukhari : " Akan tetapi aku bimbangkan dunia akan dibentangkan kepadamu. Kamu akan merebut-rebutnya sepertimana telah dibentangkan kepada mereka yang sebelummu. Kamu akan merebutnya sepertimana mereka merebut-rebutnya. Ia akan memusnahkanmu sepertimana ia memusnahkan mereka". Daripada berlumba-lumba pada dunia. Daripada menjual agamamu demi dunia. Daripada menjual akhlak,dasar,kemuliaan,istiqamah dan adatmu yang mulia demi dunia. Inilah yang dibimbangi Rasulullah S.A.W dengan kita. Baginda tidak bimbangkan terhadap kita dengan gambaran syirik dan selainnya. Apalah digembar-gemburkan oleh mereka tentang syirik sedangkan mereka membiarkan manusia berpaling ke arah dunia. Bilal terjatuh ke atas makam Baginda dalam tangisan. Abu Bakar menjumpainya dan beliau turut menangis bersamanya. Apabila Bilal melihat Abu Bakar dia ternampak persahabatannya yang akrab dengan Rasulullah S.A.W. Apabila Abu Bakar pula melihat Bilal,dia melihatnya sebagai muazzin,pembantu Nabi dan pembawa barangan Nabi S.A.W. Kemudian Abu Bakar meminta : "Adakah kamu boleh azankan untuk kami sepertimana engkau azankan untuk Rasulullah S.A.W?" Jawab Bilal : "Maafkanku wahai Khalifah Rasulullah S.A.W. Demi Allah aku tidak mampu untuk melaungkan azan selepasnya". Kata Bilal : " Aku telah menolak permintaan Abu Bakar. Dulunya setelah aku melaungkan azan,aku melalui rumah Baginda dan berkata " Solat wahai Rasulullah S.A.W " Sekarang ini kepada siapakah akan aku katakannya?" Abu Bakar dan Umar turut menangis, Saidina Bilal bertemu pula dengan Saidina Hasan dan Saidina Husain. Mereka masih kecil dan besar kehebatannya. Seorang berusia 9 tahun dan seorang lagi 8 tahun. Ulama berselisihan pada perkara ini. Lebih kurang setahun perbezaannya. Beliau bertemu mereka lalu memeluk dan mencium mereka berdua. Beliau terhidu pada mereka berdua kewangian Rasulullah S.A.W. Bau Rasulullah S.A.W terdapat pada keluarganya. Kemudian mereka berkata kepadanya : " Wahai Bilal, adakah kamu boleh azankan untuk kami sepertimana engkau azankan pada Datuk kami. Kami amat rindukan untuk mendengar laungan azanmu." Bilal terdiam dan menangis
lalu berkata : "Apa akan aku katakan? Aku telah menolak permintaan Abu Bakar dan Umar. Apakah akan aku katakan kepadamu wahai cucu-cucu Rasulullah S.A.W? Aku bimbangkan kalau aku tidak tunaikannya di dunia ini untuk kamu,Datuk kamu tidak menghiraukanku pada hari kiamat". Para sahabat memang hebat kecintaan mereka terhadap keluarga Rasulullah S.A.W. Pada hari ini ada beberapa pihak mendakwa cintakan keluarga Baginda lalu menjatuhkan sahabat atau tidak beradab dengan mereka. Kita katakan kepada mereka : "Nyah kamu dari sini bersama cintamu. Ikutkan kami dalam mencintai keluarga Baginda adalah para sahabat". Tidak mungkin kecintaan terhadap keluarga Baginda akan berhimpun dengan kebencian terhadap Saidina Umar di dalam hati. Berdustalah sesiapa yang mendakwa cintakan keluarga Baginda dan masih berpendapat sebegini. Kemudian mereka menjatuhkan para sahabat ketua keluarga itu. Saidina Ja'afar As-Sadiq Bin Muhammad Al-Baqir Bin Ali Zainul Abidin Bin Husain berkata ketika nazak saat beliau ditanyakan : "Apakah akan Allah balas terhadap Abu Bakar dan Umar?" Jawabnya : "Aku sekarang ini nazak dan aku tidak bimbangkan sesiapa. Aku katakan kepadamu. Aku terlepas dari kesalahan terhadap Rasulullah S.A.W kalaulah aku terlepas dari Abu Bakar dan Umar." Inilah sebenarnya mazhab Ahlul Bait. Kata Saidina Abu Bakar : " Hampirilah Nabi Muhammad itu dengan menghampiri keluarganya". Saidina Umar pernah berkata kepada Saidina Husain sambil menyapukan kepalanya : " Tidaklah tumbuhnya rambut kami melainkan denganmu wahai keluarga Rasulullah S.A.W." Kata Bilal : "Aku tidak dapat menolak permohonan kamu berdua ini." Maka Saidina Bilal pun menaiki tempat laungan azannya pada zaman Rasulullah S.A.W. Dia pun melaungkan azan : "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar" Begegarlah Madinah dengan tangisan. "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar" Para wanita meraung di dalam rumah mereka. Mereka berkata : " Adakah Rasulullah S.A.W diutuskan lagi?" Inilah azan yang pernah mereka dengarkannya pada zaman itu dan telah terhenti. Ini mengingatkan mereka pada Baginda. Ini juga melambangkan bahawasanya Baginda hidup di dalam hati mereka. Baginda hidup di dalam hati mereka. Baginda hidup dan tidak mati di dalam hati mereka. "Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah". Maka perempuan-perempuan keluar dari kediaman mereka. Mereka adalah anak-anak gadis yang tidak keluar dari rumah. Bagaimana anak-anak gadis hari ini? Adakah wanita hari ini masih dalam sifat malu mereka atau mereka menanggalkan rasa malu mereka? Adakah idola mereka itu masih Fatimah Az-Zahraa,Khadijah Al-Kubra dan Aisyah Ar Ridha? Ataupun idola mereka si dia atau si dia dari mereka yang menanggalkan rasa malu dan agama? Jagalah rumahtanggamu. Inilah simbolik bagi kehidupan Rasulullah S.A.W dalam rumahtanggamu. Maka keluar anak-anak gadis dari rumah ke jalan-jalan di Madinah bertempik : "Rasulullah S.A.W diutuskan lagi" "Rasulullah S.A.W diutuskan lagi" "Rasulullah S.A.W diutuskan lagi" Ketika mana Bilal melaungkan : " Aku bersaksi bahawa Muhammad itu utusan Allah." Suara Bilal menjadi sayu. Dia berhenti dan tidak mampu untuk menyambungnya. Dia turun sebelum menyempurnakan azannya. perawi mengatakan : "Madinah tidak pernah kelihatan sayu begitu selepas kewafatan Baginda melainkan pada hari Bilal melaungkan azannya." Azan Bilal telah membasahi hati-hati mereka dengan kerinduan terhadap Rasulullah S.A.W. Ini menggerakkan simbolik kehidupan Nabi Muhammad S.A.W pada hati-hati mereka. Baginda S.A.W walaupun telah meninggalkan dunia tetapi Baginda masih hidup. Apakah habuanmu dari kehidupannya? Zat Baginda adalah hidup. Tetapi keadaanmu bersamanya! Kalaulah kamu memohon ikatan kehidupanmu bersama Allah, manakah ikatan dari kehidupan Baginda dalam dirimu? Jikalau Nabi itu hidup pada hatimu dengan kecintaan dan penghormatan serta lain lagi. Jikalau Nabi itu hidup pada dirimu dengan membiasakan sunnah-sunnahnya dan adabnya. Jikalau Nabi itu hidup pada dirimu pada merindukannya dengan berakhlak dengan akhlaknya. Jikalau Nabi itu hidup pada dirimu dengan membawa kegigihannya bersama Allah dan dia gigih berkhidmat terhadap umatnya,nescaya Nabi itu akan hidup pada dirimu. Rasulullah S.A.W tidak berhajat kepada sesiapa untuk menceritakan bahawa Baginda hidup. Akan tetapi wahai saudaraku, kita semua yang berhajat untuk mengetahui kehidupan Rasulullah S.A.W. Ini untuk memperbaharui kehidupannya dalam diri kita. Matamu,hidupkannya dengan kehidupan mata Baginda,Janganlah engkau lihat kepada perkara haram. Telingamu,hidupkannya dengan kehidupan telinga Baginda,janganlah mendengar perkara haram. Jangan engkau tuturkan dengan lidahmu melainkan ianya menyebabkan engkau bertemu dengan Rasulullah S.A.W. Jikalau Nabi itu hidup pada hatimu,nescaya engkau tidak boleh memutuskan silaturrahim yang Baginda laranginya. Rasulullah S.A.W bersabda : " Orang yang memutuskan silaturrahim dilaknati walaupun dia meninggal dunia di tengah-tengah Kaabah." Jikalau Nabi itu hidup pada hatimu,nescaya engkau tidak sanggup makan sesuap benda haram walaupun ianya seluruh dunia ini. Jikalau Nabi itu hidup pada hatimu,nescaya engkau tidak mengutamakan sesuatu yang binasa berbanding yang kekal. Nescaya engkau tidak cemarkan hatimu yang hidup dengan Rasulullah S.A.W dengan maki hamun ataupun sikap membenci walaupun terhadap orang yang mencacimu atau menyakitimu. Jikalau Nabi itu hidup pada hatimu,masa itu tidak akan berlalu melainkan engkau akan memohon rahsia kehidupan dengan mengingati Allah Ta'ala. Pohonlah perkara sebegini dan hidupkanlah dengannya rumahtanggamu bersama sunnah Rasulullah S.A.W. Hidupkan masjid-masjidmu dengan membaca Kalam Allah. Hidupkan jalan-jalanmu dengan adab-adab Rasulullah S.A.W. Hidupkan pasar-pasarmu dengan adab serta hukum-hakam Rasulullah S.A.W. Saidina Ali Bin Abu Talib pernah berkata : "Pasar orang-orang Islam seperti tempat solat mereka yang bersolat.". Iaitu hidup dengan zikir,ibadah dan muamalah bersama Allah. Hidupkan pengertian sebegini,nescaya engkau hidup dengan kehidupan yang tidak akan musnah dan berakhir selama-lamanya. Sehingga Allah menghimpunkanmu bersama kehidupan sebenarnya dalam alam barzakhmu. Kemudian di hari kiamat bersama Nabi Muhammad. Kemudiannya di syurga Firdaus yang tertinggi. Semoga Allah menjadikan kita dari mereka yang hidup sebegitu. Amin.

Perempuan pertama di Hatiku...

3:23 AM

"kije la rajin2..klu leh belajo,belajo lg.
cari ilmu byk2.. bru snang masa dpan.
kije tuh klu dpat gaji tlg org tua.."
antra kata2 dia tym dia tepon aku..
dia ade brsama dgn aku dulu..
aku dbwah jagaannye.
spatotnye aku la yg mnjaga dia..
neh terbalik lak.. hehe..
wktu tuh aku tym aku kije kat KLIA..
brtmbah byk mase yg dpat aku abehkan bersama dia..
dulu aku rjin la jumpe dia..
tym coti je kompem umah dia lah tmpat aku holiday..
apatah ag tym aku coti skulah dlu..
aku xtrase bosan pom bile dduk dgn dia..
mcm2 yg aku bt kat sana..
act pngalaman ddok kat sana la byk mmbantu aku dlm khidupan aku..
bile aku bersdih.. dia lah tmpat aku mngadu..
"duyan da ggur da.. g la kebun tuh.."
aku tringat lg tym musim duyan kat sana..
kompem aku akn blik tlg dia.
tym tuh ntah sape la nk tlg dia lg klu bkn aku..
byk gak duyan kat kebun tuh..
aku tlg dia bt bisnes.. haha..
tlg dia jualkan hasil2 kat kebun tuh..
tym tuh aku ngn dia kire usahawan yg berjaya gak la..
untung bg due.. haha. ade gak yg len dtg mnolong..
bgitula keadaan bile tibe je musim buah kat sana..
"TAPUS!!!!!!!!!!!" dia jerit.. terkejut gak aku tym tuh..
cmtuh la care dia panggil kucen yg xbape nk kiut sgt tuh..
tapus tuh mnje gile ngn dia.. jntan lak tuh..
kdg2 aku tgk mcm kucen jadian pom ade gak.
ade skali tuh aku saje suruk kan tapus.
nk tgk pe reaksi dia.. huhu..
kompem la mmg kucen jadian kot..
berkobar2 dia soh aku carikan tapus dia tuh..
aku trgelak je tgk dia tym tuh..
mmg mnje pom tapus tuh ngn dia..
tp xleh klahkan kemanjaan aku ngn dia tym aku kcik kcik2 dlu..
skang neh da bsar.. cober line ckit.. hehe..
aku igt lg tym aku mndi sg ngn sedara2 aku..
tym tuh saje la nk tunjuk aksi ngeri..
aku pom terjun kat sg tuh dgn aksi yg agak ngeri..
pehtu terserlah aku neh msih amatur..
leh lak aku landing kat ateh batu...
abeh kaki aku.. seb bek terseliuh ngn bengkak cikit je..
nk pkai lama tuh.. twos la blik.. ngn sedara2 aku ppah aku blik..
kire gaye2 dorg mcm atenden hospital bwak customer jupe doc la tym tuh..
haha.. smpi je kat umah.. perghhh sakit yg kaki tuh melarat lak kat tinge..
kene khutbah lg dgn dia.. sambey2 tuh dia uwot la kaki aku..
lege la ckit wlupom sakit.. syg dia kat aku.. hehe..
masa pom makin berlalu.. umo pom mningkat..
tym aku kat kL aku ttap xlupe kat dia..
dlm sbulan tuh ade la dlm 2x aku balik sana..
byk gak masa aku abehkan ngn dia..
mebi sbb tuh aku pndiam dlm fmili..
smpai aku dpat kije kat KLIA tuh..
aku kmbali ddok ngn dia..
snang la dkat ckit ngn KLIA tuh..
aku penah jatoh... dia yg naikkan aku blik..
dia bg aku smangat.. aku syg dia..
aku hepi tym dgn dia..
tp tuh dulu.. aku xsngka kata2 dlm tepon tuh last yg aku dgr..
bile aku blik tuhan je yg taw prasaan aku..
aku la org yg xleh time knyataan tym tuh..
klu aku sediy mne tmpat aku nk ngadu?
klu aku jato xde org yg naikkan aku blik..
klu aku sosa xde org tlg aku..
ilank da dia dr pndangan aku.. staun mnannggung pilu..
lma2 aku terima knyataan yg tuhan lebih mnyayanginye..
stelah diskolahkan oleh pelbagai jnis skolah.. aku pom reda perginye dia..
nmun ingatan pdnya tak penah pergi dr minda aku..
dia lah perempuan pertama di hatiku..

05 August 2009

sekarang..

11:29 AM

aku yang berjalan seorang.. di dalam kegelapan mencari arah.. setelah lama menyepi.. kini sepi itu telah bersebati dgn jiwaku. wlaupun ketemu tapi masih sama.. kenapa jalannya begini.. bagaimana ingin mengubahnya.. aku pom tak pasti.. kerna stiap ape yg aku impikan pasti berdpan dgn dugaan.. ingin aku tmpoh dgaan tuh tp berbaloikah utk driku.. aku xnafikan mungkin baru lagi untuk dinilai.. ya.. aku xnafikan mungkin aku tidak sebaik dia.. berbezanye driku seperti pkranmu.. tidak sehebat dia.. dan ati mnusia len2.. xade yg same.. dan aku bukanlah seorang yang mulia. tapi salahkah aku utk jjur pada dri aku.. stiap prcakapanmu yang aku rasakn bgitu brharga.. kerna aku dpat rasakan dirimu bgitu brharga.. tanpa disedari aku mmpunyai prasaan bgitu.. wlupom pd mulenye aku bersifat biase.. aku xsangka bgini jdnya.. salahkah aku.. setiap orang perlukan seseorang.. aku paham bukan mudah untukmu.. begitu juga denganku.. kegembiraan yang lalu bermain di pikran. tapi aku reda.. semua itu hanya sementara.. wlupom indah katamu.. tapi pnyiksaannye brtahun lamanya.. pernah kau pkirkan?? setiap keluhanmu aku mendengar.. setiap sediymu aku turut rasakan.. setiap marahmu aku relakan.. kerna aku ingin jadi yang terbaik dlm hidupmu.. wlupom ktika gmbiranya drimu aku dilupakan.. tidakkah engkau merasakannya.. sebenarnya aku marah bila engkau ungkitkan kisah lalu.. kenapa perlu diungkit sedangkan itu lah kenyataannya.. aku tidak tahu bagaimana untuk mengatakan marahku.. aku hanya diam demi menjaga hatimu.. biarpom kau tidak pernah memikirkan hatiku.. kerna kau begitu berharga bagiku.. pernahkah kau memikirknnya walau sesaat.. tidak.. aku biarkan dirimu dengan hidupmu.. kerna aku ingin lihat sejauh mane egomu.. puas sudah aku mara dengan hatiku yang degil. tapi bayanganmu tetap tidak ilank.. bgaimana aku ingin bktikan.. jike pluang tdak kau berikan.. kadang2 tuh aku berasa sunyi bile kite xbrhubung.. rindu ini xdapat aku ungkapkan.. perasaan gembira ku bile berborak dan bertukar2 pndangan.. kau brkata bile berjupe aku seolah2 xde prasaan utk berborak dgnmu.. tapi sebenarnya di dlm atiku hnya tuhan saje yang tahu.. betapa epinye bile dpat menatap wajah yg ayu.. biarlah kau tidak merasakan.. yang penting dirimu bahagia. dan satu hari nanti barulah kau mngerti.. biar aku sorok perasaan aku ni.. kerna belum kau dapat fahami.. aku tahu sukar bagimu untuk terima.. aku faham.. tapi ape yang terjadi aku tetap ade untukmu. stiap saat aku mnunggu kerna aku akn trus mnunggu.. bile smpai masanya nti wlu kau bukan bersama ku.. aku ttap aku smpan 8 prkataan di dlm atiku.. cume skarang aku biarkan dirimu utk mnilai.. penting bgmu untuk 5 tahun ag.. hnya tuhan saje yg tahu akn prasaan hmbanya.... bhawa aku ingin mnjadi orang trpenting dlm hdupmu.. cume mase n keadaan blom mngizinkan kerna dirimu lah yang terbaik yg penah aku knal.. i mish u...........

ketika itu..

11:29 AM

pada mulanya
aku gembira tidak terkata
riangku xseperti hari-hari yang lalu
mungkin akan tamat ape yang aku rasakan sebelom ni
kerna..
dari bilik matanya yang sayu
aku melihat ade secuil api
yang kian lama kian membesar
yang mampu menghangatkan jiwaku
yang lama terpeluk sepi
tatapan matanya yang sayu penuh pesona
lembut suaranya menyejukkan jiwaku
senyuman manisnya mampu memabukan sukmaku
dia seperti kekasihku
yang pernah singgah di hatiku
yang kini pergi
aku hanya ingin menghabiskan waktu bersamanya
sampai nafasku habis terkikis waktu
namun.. hnya Dia yang tahu kerna Dia yang menentukan........

maaf...

11:27 AM

maaf..jika aku meminta maaf..
maaf..jika aku bersalah padamu..
maaf..jika aku menganggu hidupmu..
maaf..jika aku mengecewakan dirimu..
maaf..jika aku melukakan hatimu..
maaf..jika aku bersangka buruk padamu..
maaf..jika aku berkasar padamu..
maaf..jika aku marah padamu..
maaf..jika aku tidak berubah
maaf..jika aku tak bisa menerangi malammu..
maaf..jika aku tak dapat membahagiakanmu..
maaf..jika aku membahagiakanmu..
maaf..jika aku tak bisa mengembirakan hidupmu..
maaf..jika aku mengembirakan hidupmu..
maaf..jika aku tak dapat menghangatkanmu..
maaf..jika aku yang merosakkan hidupmu..
maaf..jika aku datang dlm hidupmu..
maaf..jika aku bagaikan kaca bila disisimu..
maaf..jika aku memikirkan dirimu..
maaf..jika aku mencintaimu..
maaf..jika aku merinduimu..
maaf..jika aku menyayangimu..
maaf..jika aku mengambil berat tentangmu..
maaf..jika aku berada disisimu..
maaf..jika aku bertanya tentangmu..
maaf..jika aku mimpikan dirimu..
maaf..jika aku menangis kernamu..
maaf..jika aku terbayangkan wajahmu..
maaf..jika aku menyimpan kenangan bersamamu..
maaf..jika aku memahat namamu di hatiku..
maaf..jika aku mencarimu..
maaf..jika aku melupakanmu..
maaf..jika aku ikhlas padamu
maaf..jika aku jujur padamu..
maaf..jika aku menipu dirimu..
maaf..jika aku punca kau benci padaku..
maaf..jika aku punca kau marah padaku..
maaf..jika aku punca kau buang diriku..
maaf..jika aku melakukan keburukan padamu..
maaf..jika aku melakukan kebaikan padamu..
maaf..jika aku mendoakan kebahagiaanmu..
maaf..jika aku menjeling padamu..
maaf..jika aku pelukmu..
maaf..jika aku ciummu..
maaf..jika aku buat perkara yang kau tak suke..
maaf..jika akulah punca segala-galanya..
maaf..jika coretanku tidak menyenangkanmu..
maaf di atas segala-galanya..
maafkan aku..
kerna aku hanya insan biasa..

10 June 2009

malam yang sunyi..

8:41 AM

bismillahirahmannirahim
di suatu mlm yg sunyi..sepi..
di dalam rumah yg sederhana..
di saat aku kesorangan..
di masa aku tiada tmpat mengadu..
aku termenung..
mengelamun..
terkenang kisah lalu..
yg aku rsakan xkn dpt aku lupakan..
kerna setiap kali prasaan tuh dtg..
aku cuba buangkan..
wlaupun berkali2 aku mencuba..
tapi xtrdaya..
kerna aku sdar yg aku hnya insan biase..
dan aku brpijak di tmpat yg mmbuka kisahku..
dan aku trpksa mncari jln utk mnutup kmbali kisahku..
tp masih blum ade jlnnye.
mungkin blum saat lg Dia memberi..
mungkin Dia ingin aku belajar erti khidupan yg sbnar..
namun aku brsyukur kepadaNya..
kerna aku msih mmpu berjln wlupun kdg2 asik terjatuh..
dan Dia lah meletakan sifat sabar dlm atiku yg cukup kuat..
hujan rintik2 yg turun mnambahkan ag kdinginan..
kdg2 aku brpkir ape slhnya klu keadaan kmbali sperti dulu..
kerna prasaan ku bukanlah suatu permainan.
dan ape slahnya klu aku bnar2 ikhlas dan jujur..
namun bg aku masih ada org yg buta..
dan xmnghargai anugerah yg kite time..
itulah hakikatnya kot..
dan ade org yg msih trpngaruh dgn org lain.
bgku pengorbanan adalah suatu sifat yg jelas..
tp msih ade org yg xdpt mlihatnya..
kdg2 bile aku terkenang kmbali kisah lalu..
kisah yg pernah mngembirakan aku suatu masa lalu..
aku xprasan dan xsdar jatuhnya airmata sorg lelaki..
namun itu hnya persaan yg aku hrapkan mnjd nyata kmbali..
persoalan yg slalu brmain di atiku.. xtrjwab..
dan aku rasa xkn terjwab slagi mnusia blum brubah..
salah ke aku nk jd sorg lelaki yg jujur n ikhlas???
kdg2 aku brpkir.. mmpukah manusia mnipu diri sndri??
mnipu dri sndri utk melarikan diri..
mnipu dri sndri utk kepentingan sndri..
mnipu dri sndri utk khidupan yg smentara,,
sdangkan pada masa yg sama org lain dislahkan..
dan aku brpkir smpai bile akn jd cmtuh..
dan brsyukurlah kerna aku bukan sorg pendendam..
jauh skali sifat buruk itu pada aku..
tp pelbagai musibah dan fitnah yg aku trime..
haha.. mnusia bese la..
tym epi dulu sumenye ok..
tp xpe la.. atas ape yg time aku kembali pada Dia..
kerna Dia lah tmpat yg kite semua kembali.
dgn semangat kwn2.. aku truskan prjalananku..
thanx kpd kwn2 aku.. kerna pelbagai aktvt yg kami lakukan..
skurg2nya aku dpt hilangkan ksunyian hdupku..
wlupun suatu ktike dulu aku prnah lupakan kwn2 aku..
tp setianya kwn tuh xpernah ilank dlm hdop dorg..
thanx again ma fren..
hujan kian reda..
namun prasaan kisah lalu masih ag brmain dpkran..
saat aku gmbira dulu brada dpkran ku..
senyumannya brmain dpkiranku..
gelak tawanya riangkan atiku..
jlingannya yg msih mngoda atiku..
aku trsnyum kesorangan..
dan sampai skrg aku msih tringat kali prtama bertemu..
rinduku pd saat dulu bgitu kuat..
kemesraan yg xdpat aku lupakan..
kdg2 aku brpkir knpa aku mcm neh..
susah aku nk buang prasaan tuh..
aku neh kuat brpkir..
rmbut aku pon byk yg dah ggur.. haha..
2 bulan lebih aku mnahan rindu..
dritaku xsape pon yg tau..
wlupon snyum dbbirku..
tp ati brdrah xsape yg tau..
btulah kata ibuku...
jnji dan kata-kata di dunia amat murah..
dan tibe2 aku tringat..
kata2 org tua yg pernah aku dgr dulu..
haha.. bile aku pkir blik aku trgelak dlm atiku..
kerna selepas aku belajar mendekati Dia..
tngiang2 di tlingaku yg org tua tuh ckp seolah dpan cermin..
ckp seolah2 utk dri sndri..
itulah keajaiban yg brlaku kat aku pd suatu mlm..
dan pd masa itu aku hnya trdiam..
wlupun pada masa itu byk 'point' aku.. hehe..
kerna sfat mnghormati org tua pd aku amat kuat..
bukan aku nk mngata.. tp aku rasa inilah knyataan..
selepas apa yg aku blajar..
sebelum apa yg kite ckp.. kite pkir dulu..
pndang diri kite dulu..
adakah kite patut utk ckp mcm tuh..
adakah kite patut memandang rendah ngn org..
adakah kite patut memandang keburukan org..
sedangkan kebaikan nya yg dilakukan lebih byk..
terima kasih ustaz zul..
terima kasih kiyai nasir..
terima kasih sheikh muhammad..
sebab ajar aku ttg mndekati Dia..
hnya Dia lah yg akan mmbalas jasa kamu..
dgn brharap doa setiap ari akan diterima Dia..
supaya dibukakan pintu hati mereka2..
dan semoga keadaan kembali seperti dulu..
dan msing2 sedar apa yg trjadi..
mlm pon kian sunyi..
di saat semua org sedang lena..
mataku pon kian layu..
lebam kat kaki aku pun xilang ag..
bekas men putsal klmarin..
kuang ajor tul dak bpp tuh..
org men bola, sepak bola la..
sepak kaki aku buat pe..
neh nk promot neh..
pada sapa2 yg nk try friendly ngn team putsal aku leh la klu brani.. haha..
team aku xde la hebat ane pom..
tp klu ade trofi hiburan dlm pdang tuh..
kompem2 team aku yg sapu bersih.. haha..
mata dah larat mengadap notebook neh..
ade mimpi2 yg mnunggu aku neh..
hrap2 la mmpi2 yg besh.. hehe..
semoga aku bngun sok ngn ceria.. hehe..
dgn hrapan ari esok ag bek dr ari neh..
lusa ag bek dr sok..
insyaallah.
dan klu ade trkasar bhase,
spuloh jari ku susun memohon maaf..
assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh..

22 May 2009

Bayi Mengucap.. Ajaib..

11:33 AM



Assalamualaikum...
video ni aku dapat dari youtube..
untuk tontonan korang je..
kalau tengok dari tajuk kat youtube tuh memang insaf la gak..
tentang keajaiban seorang bayi baru lahir dah pandai mengucap..
betul gak kata pen'upload' tuh..
tapi terserah la pada korang yang ingin menilainya..
haha... angen aku... wa kenabeb.....
papepon selamat menonton..
huhu..

22 April 2009

salahku?

10:49 AM

Assalamualaikum..

sejak hati hancur berkecai..
diri terpanggil tok mluahkan sgalanye dlm blog neh..
bermula titik2 gembira pada 10 november...
hatiku terbuka untuk mnerima dia dgn pnoh ikhlas..
pada ktika itu knangan yang aku alami msa lalu lnyap dr igatanku..
aku bersyukur krna dia dtg kpadaku.
aku dpat rsakan kbhagiaanku bile bersamanye pada wktu itu..
prasaan ati yg tdak boleh dihalang utk tros mnyayanginye..
hari berlalu.. hdop ini pnoh dgn dugaan.. dugaan prtama yg ku trime..
aku msih boleh mnerime... aku troskan gak hdop ku bersamanye..
pelbagai knangan aku cptakan. namun hdop ini slalu ade yg mnghalang..
aku tmpoh.. mungkin dsbbkan sfat saba dlm ati aku trlalu kuat..
aku troskan lagi prjlanan prasaanku dgn hrapan spya dia akn brubah..
akan mnginsafi prbuatan yg mnhancorkan ati yg mulia.. hari terus brlalu..
prsaan yg bgitu kuat ini tdak mmpu untuk mnolak sgala kmahuannye..
dgn hrapan yg ssorg tuh iklas gak kpadaku.. aku tros brkorban utknye..
ape yg dmahukannye tdak pena aku tolak.. sdaya upaya aku mncari jalan utk dia gembira..
namun tdak pernah dia mmikirkan.. aku redha... dia akan gembira bila dia dpat ape yg diinginkan.. skaligus atiku terobat biarpun sesusa mane skalipun aku..
prasaan ku bgitu kuat shinggakan tdak pena mmrahi dia.. tdak pena mninggi suara ktika dia brsala.. aku jaga dia bgai tatang mnyak pnoh... aku puji dia.. tdak pena aku mrendah2kan dia.. krna ati ku bgitu iklas dan jujo...
hnye 2 bnde yg ku mnta darinye.. shingga satu tarikh 3 mac yg mnjadi ingatan padaku smpai aku xbrnafas... prasaan aku brtambah kuat untuk mnjaga dia.. krna aku bukan seperti lelaki yg lain.. smpi satu ktika dia mmbuka jlan masa dpanku..
aku pun mrantau.. lgpun dkat dgn diri dia.. aku gmbira pada ktike itu..
hari tros berlalu.. smpi satu masa dia mula mmikirkan msa dpannye..
bahkan aku tdak pena mnghalangnye utk dia mngejar msa dpannye..
aku gmbira dia brpkran bgtu.. namun plbagai dugaan aku tmpoh pd wktu itu..
aku cuba sdaya upayaku utk mmulihkan... namun hatinye bgitu kras.. skeras2 batu.. aku plik... knpa dia brubah sampai thap mcm tuh.. ape salah aku??
aku tros mncari dmana ksilapan ku.. dan seterusnye hati aku hancor stelah aku dicampak dibuang jauh dari atinye.. ape salah aku?? brbagai2 aku buat untk aku mmbktikan kasih sayang aku sbnar pada dia.. hancor ati ku yg mulia ni..
ibrat secebis tisu dilenyek lori.. namun aku trime.. dan tdak pena skali pon aku mara pada dia.. tdak pena mninggikan suara tika aku dlakukan begini.. tika nasib ku diblas bgini.. tika syg dan cntaku bgtu kuat padanye.. tika aku jujo n stia padanye..
aku sedih dgn ape yg dia lakukan padaku.. tros lupe ape yg brlaku pada 3 mac.... namun aku troskan hdupku,nasibku.. dan aku tros lagi dtimpa malang.. dia mmbrukkan aku shingga aku dpandang hine oleh org yg rpat padanye.. ape salah aku? knape bgitu kjam skali pndangan dia trhadap aku.. sdangkan aku stia n jujo kpadanye.. prasaan aku iklas kpadanye.. tdak ade org lain slen dia.. tp ape yg aku trime???? hinaan!!! Pandangan kjam trhdapku.. tp apekan dya.. susa utk aku puas ati org.. namun aku troskan hdop ku lagi tnpa dia.. trnyata ape yg ku time ini mmberi kesan yg pling besa dlm hdop aku.. trumbang ambing hdopku.. trsikse jiwe ku. lemah dan lesu hdopku..
namun ALLAH itu penyayang.. dibukakan pntu atiku utk kmbali kpadaNYA.. stelah aku lupa dan lalai akan tnggungjwab ku.. aku sdar akn dosa aku slame neh.. aku mndekatkan diri dgnNYA.. aku brsyukur.. stelah aku mndkatkan diri dgnNYA atiku kmbali tnang.. dan stiap ari aku brdoa kpd DIA supya dibukakan pntu ati mreke2 yg msih blom sdar.. dan aku rasa ape yg terjadi mungkin ade hikmah dsbaliknye.. dan cume ape yg aku ingin katakan disini.. aku akn teros mnyayangi dia wlupom dia xde krna dia mmbuka jlan aku utk pulang kpada yg SATU.. Thanks....