10 June 2009

malam yang sunyi..

8:41 AM

bismillahirahmannirahim
di suatu mlm yg sunyi..sepi..
di dalam rumah yg sederhana..
di saat aku kesorangan..
di masa aku tiada tmpat mengadu..
aku termenung..
mengelamun..
terkenang kisah lalu..
yg aku rsakan xkn dpt aku lupakan..
kerna setiap kali prasaan tuh dtg..
aku cuba buangkan..
wlaupun berkali2 aku mencuba..
tapi xtrdaya..
kerna aku sdar yg aku hnya insan biase..
dan aku brpijak di tmpat yg mmbuka kisahku..
dan aku trpksa mncari jln utk mnutup kmbali kisahku..
tp masih blum ade jlnnye.
mungkin blum saat lg Dia memberi..
mungkin Dia ingin aku belajar erti khidupan yg sbnar..
namun aku brsyukur kepadaNya..
kerna aku msih mmpu berjln wlupun kdg2 asik terjatuh..
dan Dia lah meletakan sifat sabar dlm atiku yg cukup kuat..
hujan rintik2 yg turun mnambahkan ag kdinginan..
kdg2 aku brpkir ape slhnya klu keadaan kmbali sperti dulu..
kerna prasaan ku bukanlah suatu permainan.
dan ape slahnya klu aku bnar2 ikhlas dan jujur..
namun bg aku masih ada org yg buta..
dan xmnghargai anugerah yg kite time..
itulah hakikatnya kot..
dan ade org yg msih trpngaruh dgn org lain.
bgku pengorbanan adalah suatu sifat yg jelas..
tp msih ade org yg xdpt mlihatnya..
kdg2 bile aku terkenang kmbali kisah lalu..
kisah yg pernah mngembirakan aku suatu masa lalu..
aku xprasan dan xsdar jatuhnya airmata sorg lelaki..
namun itu hnya persaan yg aku hrapkan mnjd nyata kmbali..
persoalan yg slalu brmain di atiku.. xtrjwab..
dan aku rasa xkn terjwab slagi mnusia blum brubah..
salah ke aku nk jd sorg lelaki yg jujur n ikhlas???
kdg2 aku brpkir.. mmpukah manusia mnipu diri sndri??
mnipu dri sndri utk melarikan diri..
mnipu dri sndri utk kepentingan sndri..
mnipu dri sndri utk khidupan yg smentara,,
sdangkan pada masa yg sama org lain dislahkan..
dan aku brpkir smpai bile akn jd cmtuh..
dan brsyukurlah kerna aku bukan sorg pendendam..
jauh skali sifat buruk itu pada aku..
tp pelbagai musibah dan fitnah yg aku trime..
haha.. mnusia bese la..
tym epi dulu sumenye ok..
tp xpe la.. atas ape yg time aku kembali pada Dia..
kerna Dia lah tmpat yg kite semua kembali.
dgn semangat kwn2.. aku truskan prjalananku..
thanx kpd kwn2 aku.. kerna pelbagai aktvt yg kami lakukan..
skurg2nya aku dpt hilangkan ksunyian hdupku..
wlupun suatu ktike dulu aku prnah lupakan kwn2 aku..
tp setianya kwn tuh xpernah ilank dlm hdop dorg..
thanx again ma fren..
hujan kian reda..
namun prasaan kisah lalu masih ag brmain dpkran..
saat aku gmbira dulu brada dpkran ku..
senyumannya brmain dpkiranku..
gelak tawanya riangkan atiku..
jlingannya yg msih mngoda atiku..
aku trsnyum kesorangan..
dan sampai skrg aku msih tringat kali prtama bertemu..
rinduku pd saat dulu bgitu kuat..
kemesraan yg xdpat aku lupakan..
kdg2 aku brpkir knpa aku mcm neh..
susah aku nk buang prasaan tuh..
aku neh kuat brpkir..
rmbut aku pon byk yg dah ggur.. haha..
2 bulan lebih aku mnahan rindu..
dritaku xsape pon yg tau..
wlupon snyum dbbirku..
tp ati brdrah xsape yg tau..
btulah kata ibuku...
jnji dan kata-kata di dunia amat murah..
dan tibe2 aku tringat..
kata2 org tua yg pernah aku dgr dulu..
haha.. bile aku pkir blik aku trgelak dlm atiku..
kerna selepas aku belajar mendekati Dia..
tngiang2 di tlingaku yg org tua tuh ckp seolah dpan cermin..
ckp seolah2 utk dri sndri..
itulah keajaiban yg brlaku kat aku pd suatu mlm..
dan pd masa itu aku hnya trdiam..
wlupun pada masa itu byk 'point' aku.. hehe..
kerna sfat mnghormati org tua pd aku amat kuat..
bukan aku nk mngata.. tp aku rasa inilah knyataan..
selepas apa yg aku blajar..
sebelum apa yg kite ckp.. kite pkir dulu..
pndang diri kite dulu..
adakah kite patut utk ckp mcm tuh..
adakah kite patut memandang rendah ngn org..
adakah kite patut memandang keburukan org..
sedangkan kebaikan nya yg dilakukan lebih byk..
terima kasih ustaz zul..
terima kasih kiyai nasir..
terima kasih sheikh muhammad..
sebab ajar aku ttg mndekati Dia..
hnya Dia lah yg akan mmbalas jasa kamu..
dgn brharap doa setiap ari akan diterima Dia..
supaya dibukakan pintu hati mereka2..
dan semoga keadaan kembali seperti dulu..
dan msing2 sedar apa yg trjadi..
mlm pon kian sunyi..
di saat semua org sedang lena..
mataku pon kian layu..
lebam kat kaki aku pun xilang ag..
bekas men putsal klmarin..
kuang ajor tul dak bpp tuh..
org men bola, sepak bola la..
sepak kaki aku buat pe..
neh nk promot neh..
pada sapa2 yg nk try friendly ngn team putsal aku leh la klu brani.. haha..
team aku xde la hebat ane pom..
tp klu ade trofi hiburan dlm pdang tuh..
kompem2 team aku yg sapu bersih.. haha..
mata dah larat mengadap notebook neh..
ade mimpi2 yg mnunggu aku neh..
hrap2 la mmpi2 yg besh.. hehe..
semoga aku bngun sok ngn ceria.. hehe..
dgn hrapan ari esok ag bek dr ari neh..
lusa ag bek dr sok..
insyaallah.
dan klu ade trkasar bhase,
spuloh jari ku susun memohon maaf..
assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh..

3 comments:

Semut Merah said...

gdad,
beberapa rangkap awal nampak macam sajak, lepas tu, tone dia jadi biase.
ape2 pun u nampak kuat menghadapi perubahan...Dan ingat, kita perlu sentiasa BERSYUKUR. U should feel GRATITUDE in your life. Aura SYUKUR sungguh besar dalam kehidupan ini.

-gdad- said...

haha..
neh sajak rojak..
brcelaru kpale da.. hehe..

elyzzart said...

may god bless you..
best of luck 2 u..