10 December 2011

blur...

4:26 PM

smakin hari smakin susah aku nak lupakan ape yg aku lalui.. aku xtahu knp bnde neh slalu jd kat aku.. aku tahu.. rmai yg ckp mungkin ade hikmah d sbaliknye. aku xmmpu nak melawan kuasa Dia. kerna Dia yg mnurunkan takdir kat aku neh.. tiap2 mlm aku berdoa supaya di jauhkan dr bnde2 neh sume.. aku tahu mungkin doa aku belum diterimaNya. tapi aku xkn pernah jemu memohon drNya. sape taw satu hari nti Dia berikan petunjuk kat aku. aku juz sedih bile aku pk blik ape slah aku.. salahke aku berbaik dgn org. bile aku jahat org xsuke. so better aku buat baik pd org. tp knp bnde2 cmni yg slalu jd kat aku. aku kene jd jahat blik mcm dlu smpai ko suke?? blur r.. kdg2 tuh aku phm xsmestinye ape yg kite nk tuh kite akan dpat. tp slahke aku mncuba brusaha mndpatkannye. aku xpernah mintak byk2 dr ssorg. xbyk.. sbb aku xcrewet. tp knp ni blasan yg aku dpat. mungkin blasan atas dosa2 laluku. tp sampai bile.. aku dah lame tinggalkan sume bnde tuh.. aku berjaya berubah sbb aku sibukkan dri aku ngn kerjaya aku. tp smpai bile aku tros sibuk ngn kerjaya aku.. aku kene pk mase dpan yg aku nk gak. tp xpernah aku dpat. ape punye mlang la nasib. aku bersyukur dgnNya kerna dgn sifat sabar yg Dia letakkan dlm hdop aku,aku berjaya bertahan smpai skang. klu x aku da give up da nak ddok kat dunia yg penuh pendusta neh. so,aku berharap sgt terbukak hati ko tok mnilai. itu je aku hrapkan wlupom aku taw aku stil mngharap ssuatu bnde yg xpasti. sakit weh. Dia je yang tau.

01 November 2011

what happen act...

1:48 AM

aku xtaw ape sbnarnye yg aku rase. knp la bleh jd cmni.. hanye mngambil mase sekejap je tok berlaku bnde neh.. aku xmntak.. tp bnde neh dtg.. aku pom xtaw knp bnde neh bleh jd smpai cmni. lama dah aku xrase prasaan cmni.. tbe2 dtg blik aku dah xtaw nk handle cmne.. blur.. knp slalu je bermain d pkran aku.. berkali2 aku nafikan dan mnganggap ianya gurauan semata2.. tp aku xleh tipu dri sndri.. xterdaya aku mnahan semua ini......

05 November 2009

ape da ko neh..adoi..

11:37 PM

pes2 aku nk gelak dulu..hahahaha..aku pk blik klaka lak ngn satuh pristiwe yg bru2 neh terjadi kat aku..xde la nk cite pnjang2 juz nk share je..so mcm bese la dlm blog aku xde name sape2 yg aku nk cite..juz org yg trase je taw kot klu bace cite yg mnglikan ati aku neh..ade la sorg mamat neh kunun nk mnyamar la mset aku..pehtu leh lak ajak aku ber'ong bak' ngn dia..haha..adekah dia rase tergugat??


ilek la bro..this is free country bro..kite bebas nk berkwan ngn sape2..knp ko mcm nk kntrol je..agpom aku xde pape niat pom nk kaco hdop ko bro..semua org aku lyn..cume stiap pe yg kite buat tuh btol niatnye..nape la agak snsitip pkran ko.haha.jgn la malukan kaum sndri beb..aku xsngka la zaman moden neh ade org yg berprangai mcm ko..bro..klu ade,ade la..klu xde nk bt cane an..aku penah merase dulu pe yg ko rase..cume ko pndai xpndai je nk handle..xde la smpai nk ajak ber'ong bak' beb..aku xtaw la umur ko bape. tlg la jgn bt pangai bdak2..xsemestinye pe yg ko ade skang akn kekal bro.. aku xde niat nk blame ko..aku juz nk ajak ko berpikir je..haha..tp aku bukannye perfect pom..so aku rase xperlu la ko nk bngga an sgt ngn kwasan yg ko dduk tuh..n xperlu la ko tinggi an kpale ko tuh..last2 jatoh gak bro..haha..aku knal ko pom x..n ko pom xknal aku..haha..bro..aku cdangkan ko pk blik pe yg yg xkene ngn diri ko smpi bnde neh terjd..aku rase klu ko xbuat taik ngn dia mebi ko xkn rase tergugat bro..aku penah merase gak bro mcm ko..tp aku pk2 blek mmg sala aku..dri sndri yg sala beb..so aku time je la blasan..k bro..aku hrap ko phm..

*ko kuat??ade yg lg kuat dr ko..
*ko besar??ade yg lg besar dr ko..
=yg pastinye bkn aku....

27 October 2009

fulan berkata.....

2:21 AM

fulan melangkah pegi meninggalkan memori yg byk brmkna dlm hdopnye.. memori2 itu la yg byk mngajar fulan mngenal erti hdop yg sbnar.. sblom neh fulan terlalu leka dgn hdopnye.. trlalu pntingkan khidupan smasenye dr mase dpannye.. ternyata mkin lama fulan leka mkin sempit la pintu mase dpannye.. fulan asyik dgn aktiviti yg kdg2 tdak mmberi faedah pom pdnye. tmbahan pula fulan mmpunyai rmai kwn2. lg byk la aktiviti fulan..pd mulanye fulan mmpunyai kerjaya yg bleh dkatakan kkuh gak la.. strusnye fulan lupe akan tnggongjwabnye.. mkin lama fulan mnjadi tamak.. tdak ckop dgn byaran yg dterime fulan bertukar ke krjaya yg len.. fulan amat berpuas ati dgn krjaya barunye.. pd mase itu fulan mempunyai misi.. demi kwn2 fulan,fulan brkeje kras utk mnjayakan misi fulan.. smpai misi fulan terlaksana,fulan tros leke dgn pelbagai hiasan dunie.. trlalu byk hiasan fulan dan pd waktu itu fulan tdak mmpunyai ape2 prasaan pom kcuali ingin enjoy dgn khidupannye.. mkin lama fulan mnjadi malas utk bekeje dek kerana sbok mlayan hiasan dunie. fulan slalu mmberikan pelbagai alasan kpd pengurus tmpat kejenye kerna sudah byk hari fulan tdak hadir bekeje.. pd wktu itu fulan mnyedari ssuatu n fulan mngambil kputusan tok mninggalkan perhiasan dunienye satu persatu.. dan fulan hanya membiarkan satu prhiasan saje untoknye dgn hrapan prhiasan itu dpat mnyerikan hdop fulan yg kabur2.. fulan mneroskan hdopnye dgn hrapan hdopnye akan berubah.. tp lama klamaan blasan perlakuan fulan sblom ini tlah pom tuhan trunkan satuh persatu.. mule2 fulan hilang krjayanye.. satuh prsatu hrta2 fulan ditarikNye.. dhilangkanNye.. shingga fulan khilangan sgalanye2. kmudian baru fulan tunduk mnyesal.. mase itu sesalnye fulan tdaklah bergune ag.. sgala ape yg trjd tdak la dpat di undur semula.. fulan redha dgn blasan yg mnimpa.. dgn ape yg terjadi fulan mngambilnye sbgai pngajaran. stelah fulan melangkah pegi dr memori2 itu.. fulan mmulakan khidopan brunye di tmpat asalnye.. fulan bersyukur kerna dgn blasan yg mnimpa skurg2nye fulan msih bernafas.. fulan bhgia dgn hdopnye skang.. cume kdg2 fulan tdak dpat mnipu drinye sndri.. fulan mngadu amat rndu pada dtik2 gmbiranye dlu wlupom hnya lakonan d dunie.. fulan tdak lg mmandang perhiasan dunie yg byk mlalaikan prjalanan hdop fulan.. fulan hnya mnumpukan pd kerjayanya.. nmun di dlm sunyi fulan berkata "kau msih d atiku"...........

*kisah benar ini ade kene mngene ngan fulan n ssiapa yg mngenali fulan.

02 October 2009

saje2 ilank buhsan..

9:00 PM

xbyk pom aku nk cite.. juz nk syer je aktiviti aku tym buhsan.. haha.. kdg2 hdop neh pnoh ngn buhsan.. so aku pom mngambil kputusan kuar mayap.. skurg2nye ilank gak buhsan aku.. aku mayap la g PETROSAINS kat klcc.. haha.. klaka gak tym aku bt kputusan nk pusing2 dlm tuh.. ntah cane ntah dtg idea nk g sana.. aku pom baya rm12 tok tiket.. kat signbod tuleh dewasa rm12.. dewasa kah aku?? haha.. bayo je le.. besh gak la pusing2 kat dlm tuh.. mcm2 aku dpat taw bnde yg xpena aku taw pom.. gile fail sains kot aku.. haha... ade gak prasaan jakun aku dlm tuh.. haha.. glak je bdak2 dlm tuh tgk pangai aku.. lantak la.. yg pnting aku hepi.. k.. sperti yg aku ckp mule2 td.. xbyk aku nk cite.. hehe.. neh kat bwah ade la ckit2 pix yg aku snap.. enjoy..

zaman dinosour

menolong di plantar..


inilah engineer F1 sebenarnye..


ngah mngkaji..

19 September 2009

selamat hari raya aidilfitri

4:19 AM

disini aku ingin mnyusun spuloh jari tgn n spuloh jari kaki nk mntak maap la pd semua..
semua yg mngenali n juge tdak mngenali.. ssungguhnye kite sesame sedare islam..
klu de trkasar bhse tuh maapkan la aku.. mlotku tdaklah smpurne..
klu de sumtink yg aku bt sala tuh maapkan la aku.. aku tdak bleh larik dr ksilapan..
klu de mata aku yg aku pndang sala tuh maapkan la aku.. mataku sungguh nakal.. hehe..
klu de tinge ku mndgr ssuatu yg brok ttngmu tuh maapkan la aku.. tingeku hanya mndgr..
klu de kaki ku mmbuat ssuatu yg ko xske tuh maapkan la aku.. kakiku hnya mnurut printah..
klu de otak ku mmbuat kputusan yg ko xkse tuh maapkan la aku.. otakku mngikut kehendak..
klu de kehendak ku yg ko xmnat tuh maapkan la aku.. kehendakku bukan kehendakmu..
klu de driku mngacau hidupmu tuh maapkan la aku.. driku hnya mngikut prasaan..
klu de prasaan ku mnganggu dirimu tuh maapkan la aku.. aku pom ade prasaan gak..
klu de sala aku padamu tuh aku mntak maap sgt2.. aku hnyalah insan bese..

dan

aku ucapkan selamat hari raye aidilfitri.. maaf zahir dan batin...

-pd yg mngenali jmpot2 la dtg raye kat umah.. hehe..

tadi.. jumaat.. aku tewas.

3:52 AM

dlm pkol 10 lebiy pg td aku terjaga dr tidur krn trdengar bunyi mset hp aku.. kire kuat gak la bunyi hp aku an.. brani tol kjotkan aku tido.. aku pom belek la hp aku.. n bace mset tuh.. mset tuh d antar oleh ssorg yg aku pling knali dlm hidop aku..

org itu : jd ke pegi masjid india ari ni?
aku : jd.. ***** tnggu kat masjid india japg..

ade ape dgn msjid india? haha.. pakaian hari raya ku berada di sana.. so aku nk pegi ameknye di sana.. knp org itu mesti ade kat sana? kerna org itu sudah lama tdak aku jumpai.. hnya berbalas mset n pngilan tepon je.. xlama pas tuh.. org itu kol aku..

org itu : songkok raya adik dah ade?
aku : xtahu.. (smbil mmberikan hp pd adik aku)

aku xtaw ape yg diborakkan org itu dgn adik aku smpi org itu soh aku bawak adik aku skali.. tp yg pastinye msti ade kene mngene dgn songkok adik aku.. aku n adik aku pom segere bersiap utk pegi ke masjid india.. da siap.. haha.. aku n adik aku tros la brtulak ke masjid india dgn mnaiki ulat gonggok.. kami berhenti di stesen masjid jamek.. masjid jamek ngn masjid india tuh dkat2 je.. smasa kami mnapak ke masjid india hp aku pom berbunyi n skrin mnunjukkan '1 new message'.. aku pom bace la mset tuh.. n mset tuh tertulis begini..

org itu : **** tnggu kat dlm wisma yakin.

hehe.. aku tersnyum je bace mset tuh.. wisma yakin tuh la pot org itu stiap ari jmaat.. sbb org itu semayang jmaat kat masjid india.. stibenye kami di wisma yakin.. aku trnmpak klibat org itu berjalan ke arah aku.. lalu mnegurku.. stelah aku renung wjah org itu.. hati aku tersntap.. hiba.. prasaan rindu pd org itu yg kuat.. aku mnahan sebak di hatiku.. dlm hatiku aku berbisik "aku lelaki.. aku msti kuat"..
lalu kami bertiga berjalan la menuju ke kdai2 yg ade di masjid india itu.. kerna org itu ingin membeli klengkapan prayaan kami.. kbyakannye kdai menjual pkaian.. setibanya kami di sebuah kedai yg mnjual songkok.. org itu pom berhenti dan mengambil beberape jnis songkok dan dipakaikan pd adik aku.. lama jugak untuk mencari songkok adik aku. bermacam2 jenis songkok yg dicubanya.. akhirnya dpat sjenis songkok yg ssuai dgn kpalanye.. lalu org itu pom membayar harga songkok itu kpd penjual songkok itu sambil berkata pdku..

org itu : ko nk songkok x?
aku : xnk la..

lalu kami pom bredar dari kdai itu dan menuju ke kdai yg sterusnye.. kdai sterusnye ialah kdai pkaian hari raya aku.. pkaian hari raya aku disponsor oleh org itu.. aku pom mngambil pakaian itu..
dalam pada itu jam menunjukkan pukul 1 lebiy.. kami pom berhenti berjalan2 n tunaikan kewajiban semayang jumaat di masjid india tu. selesai semayang jumaat.. kami bertiga teruskan matlamat untuk mencari kelengkapan hari raya kami.. aku de brhajat nk beli satuh brg tuh.. kami pom carik la brg tuh smpi jumpe.. agak sosa lah nk carik brg tuh. puas kami teroka kdai2 yg ade kat masjid india itu.. akhirnya kami jumpe satuh kdai yg mmpunyai brg tuh.. ade gak brg yg aku cari tuh.. tp.. prust gak la pastuh sbb size brg tuh xssuai dgn size kpala ku.. terlalu kecik untuk kpala ku. sediynye aku.. tp xpe la.. aku nk bt cane.. akn dtg ade la kowt.. tp mebi org itu prasan yg hjat ku xsmpai utk memiliki brg tuh,org itu pom brkata pdku..

org itu : xpe la.. beli kopiah je la..
aku : ok.. (sbg pnganti.. haha)

kami pom pegi ke kdai sbelah sbb dlm kdai tuh ade jual kopiah.. dlm sebok aku mmilih kopiah aku.. org itu membeli sebuah jubah berwarna putih utk adik aku.. haha.. adik aku lak yg lebiy2..
n aku pom bli la satu kopiah itam kat ctuh.. bile brgrak kluar dr kdai tuh org itu berkata kpdku..

org itu : nk beli ape lg?
aku : xde pape da.. cukup la nih..
org itu : klu mcm tuh **** blik opis dulu la.. **** ade kije lg kat opis..
aku : ok la.. jom la blik..

kami pom beredar la dri masjid india tuh n mnuju ke ulat gonggok.. kami mnaiki satuh ulat gonggok tapi org itu akn berhenti di stesen klcc n aku n adik aku aku berhenti di stesen wangsa maju.. stibanya kami d dlm ulat gonggok tuh tibe2 prasaan aku brubah sayu.. bile aku mmandang wjah org itu tibe2 hatiku mnangis.. aku pom mngalih pndanganku.. aku xnk org itu bca riak wjahku n prasaanku yg slama ini org itu mnganggap aku sorg lelaki yg amat kuat atau dlm kata len egoku yg terlalu kuat.. hatiku mnjd sayu lagi ketika tringat knangan manis 22 tahun brsama org itu.. aku mngharapkan mase akan berhenti untuk aku bersama org itu dengan lebih lama lagi..n aku pling mnharapkan org itu turun di stesen wangsa maju bersama kami.. namun mungkin harapan aku belum diterima Dia.. bila tiba di stesen klcc aku tdak lagi dpat mnahan sayu,hiba d hatiku lalu mnitislah airmata sorg lelaki ini yg dahulunye aku prnah dktakan sorg lelaki yg ego.. nmun hari ini semua itu hnyalah kata2.. di dpan org itu aku tewas.. org itu mngucapkan slamat tinggal pd kami.. aku menunduk lalu bersalaman dgn org itu.. aku tdak mahu org itu nmpak riak wajahku. aku juga tdak mahu org itu sediy ktika mninggalkan kami yg jrg berjumpenye wlupom pd stu ktika dulu kamilah org yg pling rpat dgn org itu.. aku phm prasaannye.. krn aku juga seorg lelaki sperti org itu.. aku cuma mahu org itu epi dgn kputusan yg org itu buat.. aku mahu org itu bahgia dgn hdup yg org itu itu plih.. org itu pom mlngkah keluar n aku n adik aku mneruskan prjalanan pulang.. d dlm perjalanan pulang.. aku msih tdak dpt hentikan prasaan sediyku.. sehinggakan ade sorg hambe Allah menegurku..

Hambe Allah : dik.. adik ok? ade masalah yg pakcik leh tolong??
aku : xde pape pkcik.. sy ok je.. time kasih pkcik..

aku terharu dgn sfat amek brat hambe Allah yg aku xknal itu.. aku mlyan kesayuan atiku sehingga tibe di stesen wangsa maju.. aku dan adik aku pom trun di stesen tuh n tros pulang ke rumah... hatiku rede sedikit demi sedkit.. setibanya aku di rumah.. aku trigt ssuatu iaitu aku terlupa ucapkan time kasih kpd org itu kerna sudi meluangkan mase sdikit bersama aku n adik aku.. aku tros mnghantar mset kpd org itu..

aku : time kasih ****..
org itu : sama2.. tgk-tgkkan mak kau n jga adik2 kau tuh..

aku trsnyum mmbca mset org itu.. tp dlm hatiku hanya Dia yg tahu ape yg aku rasakan.. kerna Dia maha mengetahui.. n hari ini hari yg akn aku igt smpi bile2 n mnjd sjrah dlm hdupku.. aku akui egoku tewas d dpan org itu.. n dlm hati aku tdak penah sekali2 aku membenci org itu wlupom org itu tlah mmbuat kputusan yg bukan kemahuanku ddunia ini.. tadi.. jumaat.. aku tewas.......

-aku ttap sygkan org itu wlupom ramai yg mnyalahkannya n mmbencinye..
-slamat ari raye ****...